Fizetnek az ingyenes reklámújság után

2005.08.22. 11:22
A kormány SMS-kampányára válaszolók többsége tiltaná a postaláda-reklámot, a Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége szerint a fogyasztók többsége hasznosnak ítéli az ingyenes információs anyagokat. A kormány a nagy mennyiségű hulladék keletkezése miatt kérdezett.
A Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége (MAKSZ) nem ért egyet azokkal a kezdeményezésekkel, melyek célja a postaládákba dobott reklámanyagok további szabályozása. Szerintük a kézbesítés szankcionálása már jogszabályilag is megoldott, hiszen év eleje óta az öko-adóval szabályozzák a kérdést. A szervezet szerint az ingyenes szóróanyagok többsége fontos információt ad a fogyasztóknak.

Fizetnek

A környezetvédelmi termékdíjakról szóló jogszabály alapján a reklámanyagok gyártói a keletkező papíranyagok után kilogrammonként 2005-ben 26 forintot fizetnek. A címre szóló levelek letiltására is létezik jogszabály, a címezetlen, postaládába dobott reklámanyagokat pedig plusz adó sújtja - tájékoztatta a szervezet az Indexet.

"A postaládákba bedobott reklámanyagok a lakosság informálásának hatékony eszközei, tehát nem tekinthetők szemétnek" - mondta Egri Gábor főtitkár. Ilyen ingyenes anyagok például a programfüzetek, ingyenes önkormányzati, hirdetési lapok vagy áruházi katalógusok. Egri szerint ha a fogyasztók nem igényelnék a lapokat, akkor ezek kibocsátóinak nem is lenne érdeke elkészítésükbe, kézbesítésükbe pénz ölni.

A kormány sms-kampánya utolsó kérdéseként tette fel a kérdést, egyetértenek-e azzal, hogy jogszabály tiltsa a kéretlen postaláda-reklámokat. A válaszadók 88 százaléka szeretné, ha törvényileg szabályoznák a kérdést, vagyis büntessék meg azokat, akik annak ellenére a postaládába dobják a reklámanyagot, hogy annak tulajdonosa egyértelműen jelezte, nem kéri azt.