További Magyar cikkek
Beszéltek is meg nem is
Bár a reptér közleménye szerint a pályázatról született döntést megelőzően a Budapest Airport többször egyeztetett a taxi szolgáltatást nyújtó társaságokkal, a rendőrséggel illetve határőrséggel, a Fővárosi Önkormányzattal, valamint a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamarával, az Index által megkérdezett cégek többsége lapunktól értesült döntésről. A 6*6 taxi ügyvezető igazgatója, Lengyel Sándor szerint pedig célszerű lett volna valamennyi érintett bevonásával egy szakmai konferenciát, megbeszélést szervezni, de a pályázat ellen - ahogy a City, és a Rádió Taxinak - nincs kifogásuk. Ahogy a jelenleg a terminálok előtti utasfelvételt végző Tourist Taxinak sem.
Mi van most?
Aki a repülőtérről taxival akar bejönni, ma két lehetőség közül választhat: vagy rendel telefonon egy autót az általa preferált társaságtól, vagy kisétál, és beül egy a terminál előtt várakozó autóba. Ez utóbbi esetben nagy valószínűséggel a 2003-ban alapított Tourist Taxi kocsijába ül, más társaságok kocsijai ugyanis nem állnak itt sorba az elsősorban külföldi vendégekért. Hogy miért nem, azt mindenki másképp magyarázza: Dudás Zoltán, a Buda és a Tele5, valamint Lengyel Sándor, a 6*6 vezetője szerint évekkel ezelőtt erővel kiszorították onnan a taxisok többségét, az akkor még önállóan, mezítlábasként dolgozó taxisok. A társaságok sofőrjei pedig "nem akarják veszélynek kitenni magukat" - fogalmaz Lengyel Sándor.
A Tourist Taxi vezetője, Szakál József szerint azonban "mindenki beállhatna sorba", egyszerűen arról van szó, hogy míg ők adott esetben órákat várnak egy fuvarra, a többi társaság kocsijai inkább a diszpécserektől érkező rendelésekre hajtanak. Cáfolja a külföldiek átverésére vonatkozó visszatérő pletykákat is, és mint mondja, csak a terminál előtt a soron kívül megálló, majd a váróba besétáló és ott utasokat fogó taxisokra tudja érteni a reptér angol vezetőjének fent idézett kritikus mondatait. A Tourist szabott tarifákkal dolgozik, a fővárost négy szektorra osztották, az utas pontosan láthatja, hogy 3990-5490 forint közötti fix tarifák melyikét kell kifizetnie - állítja Szakál József.
Kemény feltételek
Éppen úgy egyébként, ahogy az a tervezett repülőtéri pályázat feltételei között is szerepel majd. A BA közleménye szerint az egyik elvárás a "rögzített, átlátható és könnyen érthető díjtáblázat, mely a viteldíjat a város különböző övezetei szerint állapítja meg". Amit még biztosítani kell: "nem dohányzó gépkocsivezetőket, akik elegáns öltözetben dolgoznak, és legalább alapfokon beszélnek egy idegen nyelvet", valamint "előírt színvonalú tiszta és biztonságos járműveket". Az előírt színvonal részletes kifejtésébe még nem kívánt belemenni, de annyit az Index kérdésére elárult Szollár Domokos szóvivő, hogy terveik szerint egy évnél fiatalabb kocsikat kell biztosítania a kiválaszott cégnek, amellyel három évre kötnének szerződést. A pályázatot áprilisban írják, eredményhirdetés júniusban, új rendszer júliustól, a tervek szerint.
Ha lesz, aki bírja: mindez együtt ugyanis már szinte megoldhatatlan feladat elé állítja a társaságokat: Dudás Zoltán szerint nincs olyan fővárosi taxiscég, amely megfelelő létszámú, az előírásoknak megfelelő autót és sofőrt önállóan tudna biztosítani, Lengyel Sándor szerint száz ilyen autójuk még lenne, de becslése szerint közel 300 kocsi kellene a folyamatos kiszolgáláshoz. Szakál József szerint az egy éves korhatár értelmetlen "amikor nyugaton is jó állapotú, de tíz éves Mercik futnak".
Mi lesz a rendelésekkel?
A taxistársaságok többségét azonban jobban izgatja az a kérdés, hogyan rendezi a reptér a telefonon rendelt autók megállását, várakozását. A pályázat sem érinti ugyanis azt, hogy a magyar hazatérők jelentős része telefonon megrendeli megszokott társaságától a taxit. Csakhogy: a 2-es terminálnál van ugyan kijelölt hely, ahol a rendelt taxik megállhatnak felvenni az utast, de az ezt jelző tábla "gyakran mozog", a hely kevés, Ferihegy 1-en pedig nincs is hivatalosan hol megállni. A cégek többsége így ennek a kérdésnek rendezését is várná a reptértől.