További Magyar cikkek
Korábban a légitársaságok költségei 20-25 százalékát fordították üzemanyagra, ez mostanra eléri a 40 százalékot. A magas kerozinárak viszont nem csak az európai légitársaságok működését vetették vissza, hatással voltak a reptér-üzemeltetők eredményeire is.
A frankfurti repülőtér forgalma 4 százalékkal, a londoniaké 1,7 százalékkal mérséklődött augusztusban, s ez a folyamat a Budapest Airport (BA) Zrt. által üzemeltetett ferihegyi repülőtéren is megfigyelhető volt - mondta Szollár Domokos, a BA szóvivője. Idén augusztusban Ferihegyen 947,6 ezer utas fordult meg, ami 96,4 százaléka az egy évvel korábbinak, s hasonló mértékű csökkenést mutatkozott júliusban is. Júniusban valamivel kedvezőbb volt a kép, ekkor csak 1,7 százalékos volt a mérséklődés. Kettős szorítóba kerültek a légitársaságok.
A magas kerozinárak miatt jelentősen nőtt a költségszint, a lassuló európai gazdaság pedig a kereslet visszaeséséhez vezetett. Ez volt jellemző Magyarországon is. A turisztikai utasok forgalmának csökkenését jelzi, hogy augusztusban csupán 211 ezren utaztak a diszkont-légitársaságok járatain, míg egy évvel korábban számuk meghaladta a 230 ezret.
A teljességhez tartozik, hogy a fapados társaságok 2007-ben jó nyarat tudhattak magukénak. A légitársaságok igyekeznek megoldást találni a kialakult helyzetre, leginkább a járatok számának csökkentésével és kisebb gépek üzemeltetésével reagáltak a helyzetre. A Germanwings Budapest-Köln között heti 12-ről 11-re, az Alitalia a Milánó-Budapest vonalon heti 21-ről 14-re, a Brussels Airlines pedig a magyar és a belga főváros között 12-ről 9-re csökkentette járatai számát.
Ennek következtében Ferihegyen 2007 nyarához képest 6-7 százalékponttal volt kevesebb a gépmozgás, míg például ez tavaly augusztusban meghaladta a 12,2 ezret, addig az idén már csak 11,3 ezer le- és felszállás volt Ferihegyen.
A légitársaságok a kevesebb járat üzemeltetése mellett a kisebb gépek bevonásával igyekeznek javítani költséghatékonyságukon. A Czech Airlines például a korábbi Boeing 737-es gépei helyett kisebb légcsavaros ATR típusú járműveket állított "hadrendbe". Szakemberek szerint egyébként talán a légitársaságok konszolidációja jelentheti a megoldást, aminek eredményként Európában - a gépjárműgyártó iparághoz hasonlóan - körülbelül 3-4 konszern jönne létre, ezek egyike például a Lufthansa körül alakulhat ki.
A reptér-üzemeltető cégek, így a BA is természetesen megérzi a forgalom visszaesését, és bár az ezzel kapcsolatos részleteket nem árulta el a szóvivő, de azt kiemelte, hogy ezek a vállalkozások rövid távon nincsenek olyan mértékben kitéve a légi közlekedés hullámvölgyeinek, mint a légitársaságok, s a jelenlegi válságot is túl fogja élni az iparág.
Tehát a hosszú távú működés sikere érdekében 65 milliárd forintot meghaladó fejlesztést hajt végre a BA 2011-ig Ferihegyen. A reptér egyébként a helyzet megoldását nem az árak csökkentésben látja, hanem a légitársaságoknak nyújtandó különféle kedvezményekkel igyekszik élénkíteni Ferihegy forgalmát, s emellett közös járatfejlesztéseken dolgozik a légitársaságokkal és a turisztikai cégekkel - tette hozzá Szollár Domokos.