Hortenzia, Gergő
-2 °C
8 °C

Roncsok a visszavett autók

2007.10.17. 07:49
A lízingcégek számára messze nem jó üzlet a részletre vásárolt autók visszavétele, ugyanis a nem fizetőktől visszakerülő autók állapota jellemzően kritikán aluli.

Kalmár Zsolt, a Raiffeisen Lízing portfóliókezelési igazgatója szerint a bajba kerülő ügyfelek először csak a biztosításokat nem fizetik, majd elmulasztják a kötelező szervizeket, végül lemondanak az autó rendszeres karbantartásáról is. Mikor nyilvánvalóvá válik, hogy a történet vége az autó visszavétele lesz, az üzemben tartó már abszolút nem törődik az autó állapotával.

Ennél is tovább megy Pintye János, az MKB-Euroleasing marketingvezetője. Szerinte ugyanis az, hogy a gépkocsit általában a nehéz anyagi körülmények között élő vagy eleve rosszhiszemű adósoktól veszik vissza, sok esetben azzal jár, hogy a foglaláskor már csak lecsupaszított gépjárművet szállítanak vissza a telepre. Sláger a légzsákok kiszerelése, de megdöbbentő, hogy kerülnek vissza csupasz vázak is.

Az MKB-Euroleasing kimutatásai szerint a kényszerértékesítésre kerülő autók után befolyó összeg sérülésmentes állapotban is átlagosan csak a követelés 75 százalékára nyújtana fedezetet. Mivel sérülésmentes jármű a gyakorlatban ritkán kerül vissza, így a fedezeti arány a visszavett kocsiknál csak a követelés 40-45 százalékát fedezi. A Raiffeisen statisztikái szerint egy-egy autó kényszerértékesítése után a fedezetlen követelés átlagos összege megközelíti az egymillió forintot. A követelések behajtása lassú és csekély eredménnyel kecsegtető folyamat - a tapasztalatok alapján ezen követelések legfeljebb 25 százaléka hajtható be.

Mint azt több helyen - így a CIB Lízingnél is - megjegyezték: a társaságok képtelenek elkerülni azokat az "ügyfeleket", akik eleve csalási szándékkal vágnak bele a kölcsönfelvételbe. S bár ennek a szegmensnek az aránya a portfólión belül minimális, aránytalanul nagy munkát igényel ezen ügyek kezelése. A visszavett autók értékesítését - a szánalmas állapoton túl - számos további akadály nehezíti. Ezek közé tartozik, hogy foglalás alatt áll a kocsi, lejárt a műszakija vagy éppenséggel már kivonták a forgalomból - figyelmeztetett Pintye János. A társaságok szerint az eladhatóvá válástól számítva az átlagos értékesítési idő 25 és 90 nap között mozog, így a lízingcégek szívesebben alkalmazzák a részletek átütemezését, vagy megpróbálnak új konstrukciót kidolgozni az ügyféllel.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?