További Magyar cikkek
A kereskedelmi (vagy saját) márkák növekedése következtében ma már a boltokban, élelmiszervásárlásnál minden ötödik forintot a láncok saját márkás termékeiért fizetnek ki a vevők. A Nielsen piackutató vállalat 2007-es adatai szerint a háztartási vegyiáruk és a kozmetikumok között a kereskedelmi márkák kevésbé elterjedtek, de részarányuk a forgalomból szintén emelkedik.
Termékcsoport | 2003 |
2006 |
2007 |
Országos átlag |
11 | 18 | 20 |
Húskészítmény | 10 | 18 | 21 |
Sajt | 18 | 23 | 24 |
Sör | 11 | 16 | 15 |
Ásványvíz | 14 | 20 | 23 |
Gyümölcslé | 14 | 20 | 20 |
A kereskedelmi márkák részaránya. Forrás: Nielsen
Amíg a háztartási vegyiáru és kozmetikum értékben mért bolti forgalmából fél százalékponttal 13 százalékra emelkedett a kereskedelmi márkák részaránya 2007-ben, addig a mutató az élelmiszereknél 18-ról 20 százalékra nőtt a megelőző évhez képest. A láncok saját márkás termékeinél a növekedés motorja a diszkont. A bolttípus élelmiszer eladásaiból – értékben – 48 százalékkal részesednek a kereskedelmi márkás termékek, háztartási vegyiáruból pedig 46 százalékkal. A diszkont után az élelmiszereknél a szupermarket (18 százalék) majd a magyar tulajdonban lévő láncok (15) következnek, a saját márkás árucikkek részarányával.
Háztartási vegyiárunál a drogériában a private label (saját márka) aránya 12 százalék, míg a magyar tulajdonban lévő láncokban 11 százalék részesedéssel bír. Magyarországon a legfrissebb adatok szerint, változatlanul az állateledel bolti eladásában viszik a prímet a kereskedelmi márkák. Utána a nagy termékcsoportok sorrendje értékben: háztartási papíráru, gyorsfagyasztott élelmiszer, babaápolás kellékei, reggelire való cereália és száraz élelmiszer. A nagy termékcsoportoknál zömében erősödött a saját márkák piaci pozíciója. Csökkenést értékben és mennyiségben a rágcsálnivalónál, valamint hajápoló szereknél mutatnak a Nielsen adatai. A legnagyobb növekedést, értékben négy százalékponttal a reggelire való cereália érte el. Számottevő a saját márkás tejtermék-húskészítmény piaci részesedésének plusz négy százalékpontja is.
Bolttípus | 2006 |
2007 |
Élelmiszerek átlaga |
18 |
20 |
Hipermarket | 13 |
13 |
Szupermarket | 16 | 18 |
Diszkont | 46 | 48 |
Hazai tulajdonban lévő lánc |
14 | 15 |
Egyéb | 6 | 7 |
Bolttípusok értékben mért élelmiszer forgalmából a kereskedelmi márkák részesedése. Forrás: Nielsen.
Nemzetközi összehasonlításban a saját márkás árucikkek piaci részesedésével Magyarország az európai mezőny alsó harmadába tartozik. A kereskedelmi márkák Európa-bajnoka továbbra is Svájc, ahol a kiemelkedően magas mutatók még mindig tudnak növekedni.
Magyarország bekerült a növekedési ranglista élvonalába: Európában értékben, sorrendben Csehországban, Lengyelországban, Magyarországon és Spanyolországban bővült a legnagyobb ütemben a saját márkák piaci részesedése, a teljes élelmiszer, valamint háztartási vegyiáru forgalmon belül.