Minden ötödik forintot saját márkás termékre költünk

2008.03.05. 12:03
Főleg diszkontban terjednek a saját (kereskedelmi) márkás termékek, a Nielsen felmérése szerint már minden ötödik forintot ilyen cikkekre költünk.

A kereskedelmi (vagy saját) márkák növekedése következtében ma már a boltokban, élelmiszervásárlásnál minden ötödik forintot a láncok saját márkás termékeiért fizetnek ki a vevők. A Nielsen piackutató vállalat 2007-es adatai szerint a háztartási vegyiáruk és a kozmetikumok között a kereskedelmi márkák kevésbé elterjedtek, de részarányuk a forgalomból szintén emelkedik.

  Termékcsoport  2003
 2006
 2007
  Országos átlag
11 18 20
  Húskészítmény 10 18 21
  Sajt 18 23 24
  Sör 11 16 15
  Ásványvíz 14 20 23
  Gyümölcslé 14 20 20

A kereskedelmi márkák részaránya. Forrás: Nielsen

Amíg a háztartási vegyiáru és kozmetikum értékben mért bolti forgalmából fél százalékponttal 13 százalékra emelkedett a kereskedelmi márkák részaránya 2007-ben, addig a mutató az élelmiszereknél 18-ról 20 százalékra nőtt a megelőző évhez képest. A láncok saját márkás termékeinél a növekedés motorja a diszkont. A bolttípus élelmiszer eladásaiból – értékben – 48 százalékkal részesednek a kereskedelmi márkás termékek, háztartási vegyiáruból pedig 46 százalékkal. A diszkont után az élelmiszereknél a szupermarket (18 százalék) majd a magyar tulajdonban lévő láncok (15) következnek, a saját márkás árucikkek részarányával.

Háztartási vegyiárunál a drogériában a private label (saját márka) aránya 12 százalék, míg a magyar tulajdonban lévő láncokban 11 százalék részesedéssel bír. Magyarországon a legfrissebb adatok szerint, változatlanul az állateledel bolti eladásában viszik a prímet a kereskedelmi márkák. Utána a nagy termékcsoportok sorrendje értékben: háztartási papíráru, gyorsfagyasztott élelmiszer, babaápolás kellékei, reggelire való cereália és száraz élelmiszer. A nagy termékcsoportoknál zömében erősödött a saját márkák piaci pozíciója. Csökkenést értékben és mennyiségben a rágcsálnivalónál, valamint hajápoló szereknél mutatnak a Nielsen adatai. A legnagyobb növekedést, értékben négy százalékponttal a reggelire való cereália érte el. Számottevő a saját márkás tejtermék-húskészítmény piaci részesedésének plusz négy százalékpontja is.

  Bolttípus   2006
  2007
  Élelmiszerek átlaga
18
20
  Hipermarket 13
13
  Szupermarket 16 18
  Diszkont 46 48
  Hazai tulajdonban lévő lánc
14 15
  Egyéb 6 7

Bolttípusok értékben mért élelmiszer forgalmából a kereskedelmi márkák részesedése. Forrás: Nielsen.

Nemzetközi összehasonlításban a saját márkás árucikkek piaci részesedésével Magyarország az európai mezőny alsó harmadába tartozik. A kereskedelmi márkák Európa-bajnoka továbbra is Svájc, ahol a kiemelkedően magas mutatók még mindig tudnak növekedni.

Magyarország bekerült a növekedési ranglista élvonalába: Európában értékben, sorrendben Csehországban, Lengyelországban, Magyarországon és Spanyolországban bővült a legnagyobb ütemben a saját márkák piaci részesedése, a teljes élelmiszer, valamint háztartási vegyiáru forgalmon belül.