Az idén nyolcadik alkalommal osztotta ki a Reader's Digest havilap az olvasóik szavazatai alapján összeállított, megbízható márkák díjait. Az összesen 36 kategóriában kiosztott díjak jelentős részénél a bizalom szoros összefüggésben áll a márka magyarországi elterjedtségével.
Több kutatás is alátámasztja, hogy a magyar vásárlói szokásokat továbbra is csekély mértékben befolyásolják a presztízsmárkák. A Nielsen piackutató cég adatai szerint tavaly a magyarok minden ötödik forintjukat saját márkás termékekre fordították a napi fogyasztási cikkek piacán.
Ezen belül eltérőek az arányok, így például a mosóporok esetében tavaly a kereskedelmi márkák súlya 14-16 százalék, a háztartási vegyi áruk és kozmetikumok esetében 13 százalék, az élelmiszereknél pedig húsz százalék volt. A diszkontáruházak élelmiszer-eladásaiból 48 százalékkal részesednek a kereskedelmi márkás termékek, míg a háztartási vegyi árukéból 46 százalékkal.
A jelek szerint a magyarok nem különösebben ragaszkodnak a presztízsmárkákhoz. A GfK Hungária felmérése szerint tavaly a megkérdezettek 27 százaléka vallotta, hogy szeret presztízsmárkás termékeket vásárolni, ez az arány a régióban 44 százalék, világszerte pedig 40 százalék.
Ezzel szemben a nem presztízsmárkás termékeket is ismertnek és megbízhatónak tartják a magyarok, legalábbis a megkérdezettek 46 százaléka véli úgy, hogy csak ismert, megbízható márkájú terméket vásárol, illetve szolgáltatást vesz igénybe. Valamivel jobban ragaszkodik a prémium kategóriához a 13-19 éves korosztály (41 százalék szeret ilyen terméket vásárolni), míg az ötven feletti korcsoportnál csupán 19 százalék ez az arány.