További Magyar cikkek
A használtruha-üzletek legnagyobb vonzerejét a széles választék és a sokszínűség adja – véli Feövenyessy Krisztina, a három üzletet és nagykereskedést működtető Garderobe hálózat ügyvezetője. E szegmens két-három évvel ezelőtt robbanásszerű fejlődésnek indult, az idén azonban már megfigyelhető a kereslet átalakulása: számos nemzetközi, olcsó cikkeket áruló ruházati lánc jelent meg Magyarországon.
Alacsony ár, vonzó stílus
Ezek a vállalatok az ilyen üzletek egyik fő vásárlókörének számító tizenéveseket csábítják magukhoz – magyarázza az ügyvezető. Az exkluzív használtruha-boltok fő vásárlóközönségévé így a 25 év feletti korosztály lép elő. Várhatóan nálunk is érezhető lesz az a tendencia, hogy a vevők nemcsak az ár, hanem a termékek stílusa miatt is használtruha-üzletekbe fognak járni.
Másodkézből származó ruhaneműkkel elsősorban kisvállalkozók kereskednek – nem hivatalos becslések szerint számuk elérheti a hat-hétezret, de a hazai piacon több nagyobb, több megyére kiterjedő hálózatot fenntartó cég is működik. Ilyen például az évi 600-800 millió forint forgalmat bonyolító, Dél-Magyarország legnagyobb használtruhaüzlet-hálózatát üzemeltető Angex 2004 Kft. Bálint Zsuzsanna ügyvezető igazgató úgy véli, a vásárlók szívesebben vesznek ilyen, de márkás árut.
Népszerű angol márkák
A legtöbb helyen kínált angol használt ruházatban olyan Magyarországon is népszerű márkákat sorakoztatnak fel a kereskedők, mint a Marks & Spencer, a Gap vagy a Next. Sokan nem engedhetik meg maguknak, hogy ezeket újonnan vásárolják meg, így a turkálókban keresik meg a nekik tetsző darabot – fűzte hozzá.
A használtruha-forgalom előre tervezhető és kiszámítható: a szigorú minőségi vizsgálatnak alávetett, több szinten osztályozott és következetesen árazott termékeket valamennyi városban keresik, s várhatóan ez nem változik – tekint a következő évekre Harsányi Enikő, az észak-magyarországi áruházakat működtető London Store Kft. ügyvezető igazgatója.
Külön vásárlónegyed
Hazánkban az alacsonyabb árkategóriás ruházati cikkekben két csatorna jelenik meg: a használtruha-üzletek, valamint a távol-keleti boltok. Alapvető különbség van a termék és a vásárlóréteg között is. A használtruha-üzletekben nincsenek méretsorok, valamennyi ruhadarab egyedi. Versenyhelyzetet mégis generál a ruházati üzletek sokszínűsége, de bizonyos esetekben – például ha az adott városban egy helyen koncentrálódik a ruházati kiskereskedelem – a távol-keleti boltok és a használtruha-egységek akár még erősítő hatással is lehetnek egymásra.
Nyugat-Európában számos üzlet kínál egyenként, gondosan válogatott használt ruhákat. Londonban egész városnegyedeket uralnak az ilyen jellegű boltok. A hazai kereskedők szerint akár az is elképzelhető, hogy Budapesten az egykor exkluzív divatüzletek negyedeként emlegetett Rákóczi út lehet a second hand boltok hazai gyűjtőhelye.