Gyöngyi
6 °C
13 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Versenyben a sportitalok

2004.06.17. 09:25
A magyar sportitalok piacán meglehetősen erős verseny bontakozott ki. Új márkák jelennek meg, régiek alakulnak át. A konkurenciaharcban az ár mellett az elosztási csatornák jelentik a legfontosabb tényezőt.
A sportitalok hazai piaca igen bizonytalan, mert nagyon sokan még mindig összekeverik az energiaitalok piacával. A két kategória ugyanis a fogyasztók szemében kiegészítő terméknek minősül, ám a sportitalok nem tartalmaznak ajzószereket (koffeint, illetve taurint), és a doppinglistán szereplő egyéb anyagok sem lehetnek bennük. A Red Bull és a Bomba nevű energiaitalok ugyanakkor bizonyos extrém sportokra koncentrálják marketing erőforrásaikat, ezért átfedés mutatkozik a célközönség tekintetében.

Az üdítők egy százaléka

A sportitalpiacról nem állnak ugyan rendelkezésre friss statisztikák, ám nagyságrendileg 1-2 százalékos sávban mozognak az eladások az üdítőital-fogyasztáshoz viszonyítva - mindezt Barta Zsolt, a Gatorade-et forgalmazó a Pepsi, illetve Kallós András, a piacon a Powerrade márkával jelen lévő Coca-Cola kommunikációs vezetője is megerősítette a NAPI Gazdaság kérdésére. (Becslések szerint a teljes üdítőital-piac 22-25 milliárd forintra tehető.) Kallós szerint a magyar piac még viszonylag éretlen: a fogyasztókat meg kell tanítani a sportitalok alkalmazására. Barta is azt hangsúlyozta, hogy a fogyasztók nagy része még nem tesz különbséget az energiaitalok és a sportoláshoz kifejlesztett termékek között. Mégis biztatóan emelkedik azok száma, akik már tudatosan választanak úgynevezett funkcionális italt.

Eltérő marketingstratégiák

A Coca-Colához tartozó Powerade-et 2000-ben, a sydneyi olimpia évében vezette be a piacra az amerikai anyacég. A Coca-Cola nem feltétlenül egy-egy sportolót emel ki a reklámok során, hanem a tartós szponzori együttműködésekben hisz: a Powerade például a magyar olimpiai csapat és általában véve a nemzetközi olimpiai mozgalom hivatalos itala is. A Powerade egyébként Európában vezető pozícióban van a sportitalpiacon és egy 2001-es piackutatás szerint Magyarországon is a legnagyobb forgalmat tudhatta a magáénak (viszont ekkor még nem volt jelen Magyarországon a Gatorade). A magyar piacon tavaly jelent meg a Pepsi konszernhez tartozó Gatorade, amely a világ vezető sportitalmárkája. A Gatorade általában neves sportolókkal reklámoztatja termékét, így például a legendás kosárlabdázó Michael Jordan vagy itthon Dávid Kornél népszerűsíti az italt.

Fontos az elosztás

A piac ugyancsak maghatározó szereplője az Isostar. A márka a Novartis svájci gyógyszergyár közvetlen tulajdonában volt eredetileg, később kiszervezték az anyacégből a nem gyógyszer termékeket. Magyarországon a Nutrition & Santé leányvállalat korábban a kereskedelmi láncokon keresztül próbálta eladni e produktumot, nem sok sikerrel. A felhalmozott készleteket Tóth Zoltán egykori kosárlabdázó és Grundtner Marcell volt úszó "terítette" belföldön. Tóth és Grundtner a sikeren felbuzdulva hamarosan új elosztási koncepciót dolgozott ki, és megalakították az Isotonic Bt.-t. E cég 2000-től kezdve vesz részt az Isostar forgalmazásában, és mára a legfőbb disztribútora az italnak. A hagyományos kereskedelmi láncokból azóta el-eltünedeztek az Isostar termékek, viszont főleg por alakban újra terjesztik a készítményt, s döntően az egyesületekben folynak az értékesítések. Az alternatív értékesítési csatornák végül is sikeresnek bizonyultak: az Isotonic nyereségesen működik, és folyamatosan növeli piacát, annak ellenére, hogy a cég tavaly marketingre egy fillért sem költött. Nemzetközi szinten egyébként az Isostar is támogat néhány sportágat, ezek közé tartozik a jégkorong és az atlétika is.