Emília
18 °C
26 °C

Totális vasúti sztrájk decemberben?

2007.11.23. 14:57
Bár formálisan csak jövő pénteken dönt a VDSZSZ arról, hogyan folytatja a szerinte sikeres, de eredménytelen szerdai tiltakozást, Gaskó István, a szakszervezet elnöke azt mondta: határozatlan idejű munkabeszüntetést javasol addig, amíg a kormány nem teljesíti a követeléseiket. Gaskó szerint a szerdai tiltakozás nyomán csak apró lépéseket tett a kormányzat.

A szerdai tiltakozási akciósorozatot, a nap közbeni sztrájkokat és az esti nagygyűlést egyaránt sikeresnek értékelte pénteki sajtótájékozatóján Palkovics Imre, a Munkástanácsok, és Gaskó István, a Liga Szakszervezetek elnöke. Mindketten azt mondták: a megmozdulások a társadalmi támogatottságuk ellenére nem jártak eredménnyel, miután a kormányzat nem teljesítette a követeléseiket, csak apró lépéseket tett.

A Liga ezért még a jövő héten további tiltakozásokat szervez. A tiltakozó akciók kezdőnapját jövő hétfőn jelölik ki, a konföderációhoz tartozó szakszervezetek többsége a jövő héten dönt arról, mikor és milyen formában tiltakozik. Gaskó István, aki a Liga mellett a szerdai hatórás sztrájkot szervező egyik szakszervezet, a VDSZSZ elnöke, az Index kérdésére azt mondta: bár formális döntést jövő szerdán hoznak, ő azt fogja javasolni, hogy határozatlan idejű sztrájkot kezdjenek, és a munkabeszüntetés csak akkor érjen véget, ha a kormány teljesíti a követeléseiket.

Decemberben leáll a MÁV

Mivel döntés nincs, részleteket még nem lehet tudni a sztrájkról. Gaskó azt mondta, addig tiltakoznak, amíg van esély arra, hogy elérik a céljaikat, az egészségügyi rendszer átalakításáról szóló törvénytervezet visszavonását. A kormánypárti képviselők által is több száz módosítóval – Gaskó szerint ezek jelzik, hogy a törvénynek nemcsak a társadalmi és szakmai egyeztetése maradt el, hanem a politikai is – kiegészített jogszabályról december 17-én kell döntenie az Országgyűlésnek. Lapunk értesülései szerint a vasutasok december első napjaitól hirdetnék meg a totális sztrájkot.

A Liga elnöke azt is elmondta: a jövő héten felkérik a szerdai sztrájkhoz csatlakozott több mint húsz szakszervezetet és a céljaikat támogató több mint 130 civil szervezetet, hogy a jövő héten csatlakozzanak a további tiltakozásokhoz. A Liga megállapította, hogy a nyugdíjrendszer szabályainak kedvezőtlen, átgondolatlan megváltoztatásának, és a korkedvezményes nyugdíjrendszer tíz évre befagyasztott átalakításának holtpontról való kimozdítására tett kísérletek nem jártak sikerrel. Az egészségbiztosítási rendszer részleges magánosítására irányuló kormányzati szándék nem változott.

A Liga elnöke szerint nemcsak a vasútnál, hanem a többi érdekképviseleti szervezetnél is szélesítik a tiltakozások körét. Gaskó aggályosnak nevezte, hogy a sztrájktörvény ellenére velük nem, ám két, a szerdai megmozdulásban részt nem vett szakszervezettel már tárgyalt a kormány. Szerinte a kormányzati kommunikáció sem visz közelebb a megoldáshoz, hanem csak provokálja a demonstrálók céljaival egyetértőket.

Negyedmilliárdos MÁV-kár

A vasúttársaság csütörtökön azt közölte: a vasutasok szerdai hatórás sztrájkja nyomán csütörtök hajnalra állt helyre a forgalom. Az első becslések szerint a MÁV-nak, a MÁV-Startnak és a MÁV Cargónak összesen 250 millió forint kárt okozott a munkabeszüntetés. A szerdai vasutassztrájk alatt 873 személyvonat kimaradt, míg 157 pedig részlegesen, rövidebb szakaszon közlekedett. A sztrájk után beindult forgalomban szerdán 418 vonat késett.

A kormány által készített összefoglaló ugyanakkor azt emeli ki, hogy 10 ezernél is kevesebben sztrájkoltak Magyarországon, vagyis a többség ugyanúgy dolgozott, mint más munkanapon. A kormányzat szerint mintegy 16 ezer vasúti dolgozó lett volna aznap munkában, közülük csupán 4614-en vettek részt a sztrájkban, vagyis a vasúti dolgozók többsége sem csatlakozott a munkabeszüntetéshez.

Gaskó István és Palkovics Imre ezekkel a felvetésekkel kapcsolatban azt mondták: a kormány megpróbálja a tiltakozás jelentőségét csökkenteni. Tény, 2000 óta a szerdai volt a legnagyobb vasúti sztrájk, akkor 329 órás volt a munkabeszüntetés, ami a vasúttársaságnak már akkor több milliárdos veszteséget okozott.