Nándor
9 °C
20 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Gaskóék felfüggesztették a sztrájkot

2008.12.22. 19:58
A hálózat szerdától fog újra teljes kapacitással működni. Mivel a sztrájkkövetelések nem teljesültek, a VDSZSZ bármikor újra beszüntetheti a munkát.

A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) december 22-én 24.00 órától felfüggeszti az országos vasutassztrájkot, ugyanakkor a MÁV és a szakszervezetek képviselői között hétfőn sem született megállapodás a munkavállalói követelésekről, valamint az elégséges szolgáltatásról.

Gaskó István, a VDSZSZ elnöke szerint a munkáltató hétfőn sem mozdult el korábbi álláspontjáról. Az egyeztetés kedden 17 órakor folytatódik. A MÁV közleményben tett ígéretet, hogy a lehető legrövidebb időn belül igyekszik megszervezni és újraindítani a vonatközlekedést. A vasúttársaság reményei szerint a teljes menetrend 24 órán belül, vagyis a december 24-re, a szerda hajnali üzemkezdetre állhat helyre.

A VDSZSZ december 14-én éjfél óta sztrájkol, folytatva a 2008. február 1-én megkezdett, és már többször felfüggesztett akcióját. Azóta február 1-jén, február 4-7 között, február 25-én, április 7-én, valamint július 15-én sztrájkoltak. A VDSZSZ egyik fő követelése, hogy minden vasutas kapjon nettó 250 ezer forintot a MÁV Cargo privatizációs bevételéből, ami a 102,5 milliárd forintból 8 milliárd forintot tenne ki.

A szakszervezet továbbá - a megajánlott 6,9 százalékos bérfejlesztés mellett - 10 százalékos többlet-bérfejlesztést kér a kiszervezett MÁV-társaságok dolgozói számára a MÁV-START Zrt., a MÁV-Trakció Zrt., illetve a MÁV-Gépészet Zrt. munkavállalóinak. Utóbb ez kiegészült a december 14-én hatályba lépett új menetrend visszavonásával, mivel az szerintük ellehetetleníti a személyszállítást.

A MÁV-társaságok jogszerűtlennek és közgazdaságilag megalapozatlannak tartják a VDSZSZ követelését. A MÁV Zrt. álláspontja szerint a privatizációs törvény nem teszi lehetővé a más társaságokban dolgozók számára a kedvezményes tulajdonszerzést, így azt csak a MÁV Cargo dolgozóinak ajánlották fel a részvények 5 százaléka erejéig.

A MÁV-csoport - amelynek főbb tagjai a MÁV Zrt., a MÁV-START Zrt., a MÁV Trakció Zrt., a MÁV Gépészet Zrt. - 35 ezer munkavállalójából több mint 11 ezer a VDSZSZ tagja. Nem tagja már a MÁV-csoportnak a 3.400 munkavállalót foglalkoztató MÁV Cargo. A MÁV Zrt.-nél 2008. decemberi adatok szerint 6.000, a MÁV Cargónál 1050, a MÁV-START-nál 3.000, a MÁV Gépészetnél 1.000 taggal rendelkezett a VDSZSZ.

A MÁV-csoport 2007. évi mérleg szerinti konszolidált eredménye mínusz 12 milliárd 471 millió forint volt. Az idén pozitív zárás várható, a MÁV-csoportnál 18 milliárd 201 millió forint mérleg szerinti konszolidált eredmény lehet. A MÁV napi bevételkiesése a sztrájknapokon 150 millió, a kára 100 millió forint.