A százforintos boltok is vevőket vesztettek

2008.04.09. 07:46
A 100 forintos üzletek is megérezték a fogyasztás-visszaesést. Ezek a boltok olyan vásárlóközönséget vonzanak, amelynek az árérzékenysége a legerősebb.

A magyar kiskereskedelmi piac tavalyi alakulása egyértelműen megmutatta, hogy az elszabaduló élelmiszerárak és az elkölthető jövedelmek csökkenése, vagy éppen a gazdaság drasztikus visszaesése a modern kereskedelmi csatornák felé tereli a vásárlókat.

A szupermarketek, a hipermarketek és nem utolsósorban a diszkonthálózatok képesek gyorsan és hatékonyan reagálni a piaci trendekre és olyan marketingstratégiát kialakítani, amely becsalogatja üzleteikbe a vevőket.

Az elemzők szerint a megfelelő árukínálat lehetőséget teremt a készletek keresztfinanszírozására, vagyis az árérzékeny kategóriák árának mesterséges alacsonyan tartására, illetve más termékek árrésének növelésére. A megszorítások, az elkölthető jövedelmek csökkenése elvben az alacsony árszintet felmutató üzletek felé terelnék a vevőket, így a Magyarországon működő 100 forintos boltoknak tarolniuk kellett volna 2007-ben.

Ám meglepő módon a fővárosban mindinkább szem előtt levő 100 forintos üzletek is megérezték a fogyasztás-visszaesést - derült ki a GfK Hungária piackutató adataiból. A forgalom csökkenésének két logikus magyarázata van: ezek a boltok olyan vásárlóközönséget vonzanak, amelynek az árérzékenysége a legerősebb, az elkölthető jövedelmek visszaesése leginkább az ő költésükön látszik meg, illetve ez a vevőkör a modern kereskedelmi csatornákat keresi fel, ahol előszeretettel akciózzák azokat a termékeket, amelyeket a 100 forintos boltok kínálnak. (Tehát a vásárlók nem feltétlenül a legolcsóbb csatornák felé mozognak, hanem a legjobb kínálatokat keresik.)

A 100 forintos üzletekben elsősorban háztartási cikkeket lehet kapni, az utóbbi időben azonban megjelentek a háztartási vegyi áruk és kozmetikai termékek is. Ezen a piacon továbbra is a hipermarketek a meghatározó szereplők, a drogériák szintén előretörőben vannak, a diszkontok is meghatározó részt szeretnének a legnagyobb forgalmú higiénés termékkategóriákban (például tusfürdő, sampon).

Az elemzések szerint a 100 forintos üzleteknek jött legrosszabbkor a kiskereskedelmi forgalom visszaesése, holott ez a fajta kereskedelmi csatorna éppen azért alakult ki, hogy az ilyen időszakokban alternatívát kínáljon. Helyzetüknél fogva azonban nincs tartalékuk az erősebb piaci versenyhez és az elpártoló vásárlókat csak nagyon lassan képesek visszahódítani.