Nagyobb vásárlóerő
Hegedűs László, a tavaly 1,4 milliárd forintos árbevételt elérő - az idén kétmilliárdot tervező - MC Kft. ügyvezető igazgatója, egyben az angol többségi tulajdonban lévő Multimedia International (MI) cégvezető-társtulajdonosa a Világgazdaságnak elmondta: bár a jövedelmek hasonlóak a miénkhez, mégis jóval nagyobb a vásárlóerő Prágában.
Ez az ottani - alacsonyabb költségek és adóterhek miatt - olcsóbb jegyárak mellett elsősorban annak köszönhető, hogy az utazási irodák is rászerveznek egy-egy ilyen eseményre, azaz nagy számban vásárolnak belépőjegyeket a külföldi, német, osztrák és nem kis számban magyar turistáknak. Jelezte: információi szerint nyáron a koncertlátogatók közel felét a turisták teszik ki Prágában.
Olcsóbb jegyek
A vásárlóerő mellett ritkábbak ott a nagy koncertek üzleti lehetőségeit romboló reklám célú ingyenkoncertek, a szponzorok pedig erőteljesebben érdeklődnek az események támogatása iránt. Hegedűs László hangsúlyozta: amíg Magyarországon a 15 százalékos áfát is beleértve mintegy 28 százalékra tehető a zenei rendezvények összes adó- és jogdíj terhe, addig a cseheknél ez legfeljebb kilenc százalék, amiből öt százalék az áfa.
A jegyárak a hazai vásárlók számára mindkét országban igazságtalanul drágák, hiszen csak tíz-húsz százalékkal maradnak el a nyugat-európaiakétól. Így nem mindig lehet garantálni a 350 ezer-1 millió dolláros gázsijú sztárok fellépésének üzleti sikerét, amely szabadtéri koncert esetén egy-egy igazi nagyágyú esetében akár a két-hárommillió dollárt is elérheti.
Sztárparádé
Az MI egyébként alig több mint egy hónap alatt olyan sztárparádét szervez a cseh főváros hamarosan nyíló, százezer nézőt befogadó T-Mobile Parkjában, amelyen többek között fellép a millió dolláros nagyságrendű summát kérő Paul McCartney, David Bowie, Lenny Kravitz, a Metallica és Santana is.
Brády Márton, a Showtime Kft. ügyvezető igazgatója úgy véli: elérte a plafont a hazai koncertpiac. Az idén egymilliárd forintos árbevétellel számoló társaság vezetője jelezte: a drágább jegyek gyors fogyása azt mutatja, hogy van olyan koncertszerető réteg, amelyet nem befolyásol a jegyár.
Az ausztriai rendezvényekkel kapcsolatban hangsúlyozta: szerinte a magyarnál három-négyszer több megakoncertet rendező osztrák piacon túlkínálat van, a szervezőknek emiatt egyre nehezebb teltházas eseményt rendezni.