Nincs elég pénze az államnak az autópálya-építésekre

2006.09.25. 06:34
Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. a tervezett kötvénykibocsátás elmaradása miatt már a tavasszal 90 milliárd forintos áthidaló hitel felvételére kényszerült. Ezt az augusztusi kormányhatározatnak megfelelően a Magyar Fejlesztési Bank 45 milliárddal toldotta meg. A sztrádaépítések számláinak ez évben esedékes kifizetésére azonban még így sincs elegendő pénz - értesült a Világgazdaság -, további 20-25 milliárdra lenne szükség.

Gond van egyébként a 90 milliárdos, kereskedelmi bankoktól felvett áthidaló hitellel is, mert az szeptember végén lejár. Fedezetként várhatóan állami garanciára lesz szükség. A lejárat meghosszabbításával, illetve ennek feltételeivel kapcsolatban a hónap végére várható megoldás - mondta a lapnak Ábrahám Gergely, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium szóvivője. Ezekről, illetve a sztrádaprogram finanszírozásáról is a Pénzügyminisztériummal egyeztetnek. Az ÁAK Zrt. részleges tőzsdei privatizációját firtató kérdésünkre csupán annyit válaszolt, hogy az továbbra is napirenden van.

Az ÁAK privatizációjáról azért nem mondanak le, mert a költségvetésnek szüksége van a bevételre - vélik szakmai körökben. A privatizációs törvény nyáron elfogadott módosítása szerint a társaság minimális állami tulajdoni hányada száz százalékról 25 százalék + 1 szavazatra csökkenthető. A lap forrásai szerint ezt Kóka János tavaszi bejelentésének megfelelően, két lépcsőben tervezik megtenni. Az elsőben 50 százalék alatti pakettet vinnének a tőzsdére 2007-ben. Ehhez azonban vonzóvá kell tenni az ÁAK Zrt.-t. Egyrészt az összes (a még szükségessel együtt 155-160 milliárd forint) kölcsöntől meg kell tisztítani. Ez az év végéig megvalósul, a mikéntjéről azonban még nincs döntés. Elképzelhető, hogy a Nemzeti Autópálya (NA) Zrt.-hez kerül, éppúgy, mint ahogy a sztrádatörvény küszöbönálló módosítása eredményeként a kötvénykibocsátással finanszírozni tervezett úgynevezett programutakat is visszakapná az NA az ÁAK Zrt.-től.

Másrészt a társasággal hosszú távra (ha nem is a korábban tervezett 75, de 20-25 évre) szerződést kötne az állam, amelynek értelmében rendelkezésre állási díj ellenében üzemeltetné és karbantartaná az állami autópályákat. Szakértők szerint ezt legkésőbb húsvétig meg kellene kötni, ha az ÁAK Zrt.-t jövőre tőzsdére akarják vinni. Ennek előkészítéséhez ugyanis minimum hat-nyolc hónap szükséges.