További Magyar cikkek
Sürgősségi eljárásban módosítaná a gyorsforgalmi úthálózatról szóló törvényt a gazdasági és közlekedési tárca. Az országgyűlésnek pénteken benyújtott 17 oldalas törvényjavaslatban újralistázzák a jogszabály "alkalmazási körébe tartozó" gyorsforgalmi utakat, amelyek a jelenleg hatályos törvény 1. számú mellékletben szerepelnek.
Kikerül, bekerül
A módosítással a mostani névsorból 12 gyorsforgalmi út kerül ki, többségében olyanok, amelyek már elkészültek, vagy hamarosan átadják őket. Ilyen az M0-s keleti szektorának M5-ös és 4-es főút közötti szakasza, az M3-as Polgár és Görbeháza közötti 12 kilométere, Görbeházától Debrecenig az M35-ös, valamint a cívisvárost elkerülő út, az M7-es négy, az M70-es két szakasza, továbbá az M5-ös Kiskunfélegyháza és Szeged közötti 45 kilométere.
A törvénybe újonnan bekerült gyorsforgalmi utak többsége autóút. Mindössze négy autópálya-szakasz szerepel az új listában: az M6-os Dunaújváros és Szekszárd közötti 67 kilométere, az M7-es Balatonkeresztúr-Nagykanizsa-Rigyác nyomvonalon épülő 36+12 kilométere, valamint az M3-as autópálya Nyíregyháza és Vaja közötti 26 kilométere.
Mind a négy autópálya-szakasz kétszer két sávos lesz. A törvényjavaslatban – a korábbi, még hatályos jogszabállyal szemben – határidők viszont már nincsenek.
A törvényben újonnan nevesített gyorsforgalmi utak
A szakasz neve | Az út típusa | Sáv | Hossz (kilométer) |
M6 Dunaújváros-Szekszárd | Autópálya | 2x2 | 67 |
M7 Balatonkeresztúr-Nagykanizsa | Autópálya | 2x2 | 36 |
M7 Nagykanizsa-Rigyác | Autópálya | 2x2 | 12 |
M2 Budapest-Vác (déli csomópont) | Autóút | 2x2 | 20 |
M3 Nyíregyháza-Vaja (49. főút) | Autópálya | 2x2 | 26 |
M3 Vaja (49. főút) – Vásárosnamény | Autóút | 2x1 | 20 |
M35-M4 Debrecen-Berettyóújfalu-Nagykereki (országhatár) | Autóút | 2x1 | 66 |
M43 Makó-Csanádpalota (országhatár) | Autóút | 2x1 | 23 |
M44 Kecskemét-Tiszakürt | Autóút | 2x2 | 42 |
M44 Tiszakürt-Kondoros | Autóút | 2x2 | 62 |
M44 Kondoros-Békéscsaba | Autóút | 2x2 | 22 |
M8 Kecskemét-Szolnok | Autóút | 2x1 | 54 |
M8 Dunavecse-Kecskemét | Autóút | 2x1 | 45 |
M8 Körmend-Rábafüzes (országhatár) | Autóút | 2x2 | 31 |
M0 10-11. főutak között | Autóút | 2x2 | 9 |
M85 Pereszteg-Sopron (országhatár) | Autóút | 2x2 | 29 |
M85 Győr-Csorna (csornai elkerülővel) | Autóút | 2x2 | 34 |
M9 Dombóvár-Bonyhád | Autóút | 2x1 | 34 |
Összesen | 632 |
Forrás: törvényjavaslat
Autóutakra váltunk
Vannak viszont új autóutak, szép számmal. Bekerült a törvénybe az M44-es autóút mindhárom szakasza (Kecskemét-Tiszakürt, Tiszakürt-Kondoros, Kondoros-Békéscsaba), amelyek kétszer két sávosak lesznek. Szintén kétszer két sávon közlekedhetnek majd Budapest és Vác között az M2-esen az autósok.
Ez éppúgy bővítés lesz, mint az M0-s teljes déli szektorának átépítése. A fővárost elkerülő utat az M1 és az M5 között kétszer három sávosra szélesítik és autópályává minősítik (a 2003-ban elfogadott törvény szerint a 3+1 sávval ez év végére kellett volna elkészülni). A fejlesztés része lesz, hogy az M0-s és az 51. főút mostani csomópontjától megépítik a körgyűrű új, az M0-s és az M5-ös gyáli csomópontját összekötő szakaszát is.
Szintén kétszer két sávos lesz az M8-as autóút 31 kilométeres szakasza Körmend és a rábafüzesi országhatár között, az M0-s elkerülő a 10-es és 11-es főutak között, az M85-ös főút Pereszteg és Sopron közötti 29, valamint Győr és Csorna közötti 34 kilométeres szakasza.
Keskeny nyomtáv
Kétszer egy sávos autóútnak épül meg az M3-as autóút a 49-es főútnál, Vajánál kialakított csomópont és Vásárosnamény között, ahogyan az M35-M4 Debrecen-Berettyóújfalu-Nagykereki (országhatár) közötti 66 kilométeres szakasza is. A román határhoz délen is egysávos autóút vezet majd, az M43-as utolsó, Makó és Csanádpalota közötti 23 kilométere is így épül meg.
Az egyik legjelentősebb beruházás, a két szakaszban összesen 99 kilométeren megépülő Dunavecse-Kecskemét-Szolnok nyomvonalon megépülő M8-as autóút is kétszer egy sávon készül el a törvényjavaslat szerint. Ugyancsak egy-egy sávon lehet majd használni az M9-es autóút második szakaszát – az első a szintén kétszer egy sávos szekszárdi Duna-híd –, amely Dombóvárt és Bonyhádot köti össze.
Búcsú a programutaktól
A törvényjavaslat több tucatnyi ponton, az utak listáján kívül két fő témakörben írná át a jelenleg hatályos szabályozást. Egyrészt megszüntetik a mostani törvény programutakra vonatkozó szabályait.
A beterjesztő szaktárca az általános indoklásban emlékeztet arra: a programutak rendszerét 2005-ben teremtették meg, hogy az Állami Autópálya Kezelő Zrt. magántőke bevonásával építhessen utakat. "A konstrukcióval kapcsolatos elszámolási bizonytalanságok miatt azonban a kormány a korábbi tervekkel ellentétben közvetlen állami finanszírozásban kívánja folytatni az autópálya-építéseket" – olvasható az előterjesztésben.
Az M44-es tervezett nyomvonala (forrás: NIF Zrt.)
Megint gyorsítanak
Az utak listájának átdolgozását a GKM részben a már megvalósult fejlesztésekkel magyarázza. Az indoklás kitér arra is, hogy január végén a kormány elfogadta az uniós forrásokból, a közlekedési operatív programból megépíthető utak listáját. A minisztérium szerint szerették volna a projektlistán található gyorsforgalmi útépítéseket jogszabályban is rögzíteni.
A módosítások harmadik csoportja az autópálya-építések során szerzett gyakorlati tapasztalatokhoz kapcsolódik. A módosítás indoklása szerint "szükséges a gyorsforgalmi utak megépítését gyorsítani". Részben változtatnak a közműkiváltások szabályai, emellett nevesítik a törvényben a Nemzeti Autópálya Zrt. utódjaként létrejött Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztési Zrt.-t kizárólagos fejlesztőként és építtetőként.
A tulajdonszerzést könnyíti az is, hogy egy módosítás értelmében "az országos közutak, így gyorsforgalmi utak építésével összefüggésben az állam számára megszerzett termőföld nem kerül a Nemzeti Földalapba, így nem kell alkalmazni a termőföldek hasznosítására vonatkozó eljárást".
