További Magyar cikkek
Kilenc órakor ismét felfüggesztette a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete a sztrájkot, a szakszervezet azt közölte, az eredményes tárgyalások reményében döntöttek így. Úgy vélik, a reggeli munkabeszüntetés elegendő nyomásgyakorlást jelent a MÁV vezetésére a a tárgyalások délutáni folytatása előtt.
A vasúttársaság szerint a villámsztrájk kizárólag a zavarkeltést szolgálta. A MÁV hétfőn délelőtt kiadott közleménye szerint a szakszervezetet terheli a teljes erkölcsi, jogi és anyagi felelősség a munkabeszüntetés következményeiért.
Este nyolcra helyreáll a rend
A MÁV közölte: dolgoznak a vasúti közlekedés helyreállításán. Elsőként a távolsági IC-vonatokat és a budapesti elővárosi vonatokat helyezik rendes üzembe, majd a távolsági gyors- és személyvonatokat indítják. Napközben már azt közölték, hogy a korábban jelzett esti nyolc óra előtt, már a délutáni órákra normalizálódhat a belföldi vasúti közlekedés.
A MÁV közleményében az olvasható: napközben késésekre és útvonalrövidülésekre még számítani kell, a teljes menetrend este nyolc órára állhat helyre. A MÁV azt is közölte: a forgalmi dolgozók közül nappalra 2745-en jelentkeztek szolgálatba, közülük csupán 73 vasutas sztrájkolt, 2672 vasutas felvette a munkát. A vasút közlekedésre kijelölt 964 vonatból 648 közlekedett, ami azt jelenti, hogy a VDSzSz munkabeszüntetése ellenére a vonatok 67 százaléka közlekedett. A sztrájkolók is kevesebben voltak, a többség felvette a munkát.
A vasúti bérletesek, ha más tömegközlekedési eszközt használtak a sztrájk ideje alatt, az átadott menetjegyek darabszámának megfelelő mennyiségű, a vasúti bérlet kilométertávolságával megegyező másodosztályú menetjegy árának megfelelő összeget kaphatnak.
A munkabeszüntetést még február 1-jén kezdték a vasutasok, akik azóta többször felfüggesztették, majd újrakezdték a sztrájkot. Legutóbb most, hétfőn hajnali nulla órától szüneteltették a munkát, miután a hétvégén sem sikerült megállapodniuk a követelésről. Ezúttal is a vasút jegyvizsgálóinak, kocsivizsgálóinak többsége, illetve a forgalmi dolgozók egy része nem vette fel a munkát.
Főleg keleten sztrájkoltak
A hétfő hajnali körkép szerint a sztrájk mostani felvonásában nagyjából a vonatok fele közlekedett. Ahogyan azt az október végén kezdődött, azóta több hullámban érkező vasúti sztrájkok idején, ezúttal is főleg a keleti országrész vasúti forgalma bénult meg. Észak-Magyarországon százszázalékos volt a sztrájkban részt vevők létszáma. Néhány pénztár üzemelt, de nem vették fel a munkát a fizikai dolgozók, kocsirendezők és tolatásvezetők, akik a vonatszerelvények összeállítását végzik.
A budapesti fejpályaudvarok közül a Keleti a sztrájk idején nem fogadott és indított vonatokat, a Nyugatiban nyolc körül indult meg a részleges vasúti forgalom. A MÁV adatai szerint hajnali hatig 160 személyszállító és 151 tehervonat közlekedett.
Újra sztrájk, újra vita
A sztrájk újraindításával egyidejűleg újraindult a szópárbaj a MÁV és a VDSZSZ között. A szakszervezet azt mondta, hogy a MÁV sztrájktörökkel oldja meg a vasúti közlekedést, míg a vasúttársaság szerint a vasutasok többsége dolgozni akart, és ők ezt tették lehetővé. A MÁV azt is kifogásolta, hogy a mai munkabeszüntetést vasárnap délután jelentették be, és ezzel eleve lehetetlenné tették a közelkedés megszervezését; a vasúttársaság szerint ez cinikus és zavarkeltő akció volt.
A VDSZSZ továbbra is két követelésért sztrájkol: a MÁV-tól kiszervezett dolgozóknak a már elfogadott 6,9 százalékos idein béremelésen túl plusz tíz százalékot követelnek tavaly július 1-jéig visszamenően – ezt a követelést a bíróság még nem jogerősen jogszerűtlennek minősítette –, valamint minden nem Cargós dolgozónak nettó 250 ezer forintot kérnek a MÁV Cargo árából. A követelésekről a tárgyalások hétfő délután háromkor folytatódnak.