További Magyar cikkek
Indokolatlan emelés
A tárca megküldte véleményezésre a tervezetet a Magyar Autóklubnak és a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének. Az autóklub nem ért egyet az infláció mértékénél nagyobb emeléssel - szögezte le az Index kérdésére a jogi irodavezető. Gyulainé Tóth Zsuzsa szerint azzal, hogy egy új kategóriát vezetnek be a 12 tonnánál nagyobb tömegű járművekre, aminek következtében az összes díjbevétel eleve megnő, és ez különösen indokolatlanná teszi a kisebb kategóriákban az ilyen mértékű emelést.
A jogász szerint felmerül a kérdés, ilyen emelésnek nem lesz-e olyan hatása, hogy a forgalom átterelődik a párhuzamos utakra.
Drágább buszutak
A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete öt pontban foglalta össze fenntartásait az előterjesztéssel kapcsolatban - nyilatkozta az Indexnek a szervezet főtitkár-helyettese. Karmos Gábor elmondta, kezdeményezték a gazdasági tárcánál, hogy akár más minisztériumok bevonásával folytatódjanak az egyeztetések a tervezetről.
Az MKFE tudomásul veszi, hogy az EU előírásainak megfelelően bevezetik a 12 tonna feletti járművekre a kategóriát, ugyanakkor szerintük indokolatlan a négy kategória, szerintük három elegendő lenne. Ezzel kapcsolatban azt is kifogásolja a szervezet, hogy Magyarország az EU által javasolt díj maximális értékét vezetné be, vagyis az éves matrica 190 ezer forintba kerülne.
|
A szervezetnek az autóbuszok díjával kapcsolatban is fenntartásai vannak: nem értenek egyet, hogy minden busz az össztömegének megfelelő kategóriánál egyel kisebb kategóriába kerüljön. Az a javaslatuk, hogy miden busz maradjon D2-es. A tervezett változással ugyanis a legtöbb busz a drágább D3-as kategóriába kerülne, ez pedig emelné például az iskolai kirándulások, a turisztikai szolgáltatások árait.
Jó sztrádának olcsóbb a fenntartása
Azt is kezdeményezte az MKFE, hogy a 3,5 tonnánál nehezebb járműveknél vissza lehessen igényelni az áfát. Ezt a lehetőséget tavaly szüntette meg az országgyűlés. Karmos Gábor úgy tudja, hogy az áfatörvény tervezetében újra bevezetnék az áfavisszaigénylés lehetőségét. A főtitkár-helyettes abban reménykedik, hogy ez a pont nem válik a kompromisszumok áldozatává.
Végezetül, a szervezet elismeri ugyan, hogy az úthasználati díjakból kell kifizetni a fenntartási és üzemeltetési költségeket, de szerintük a tárca nem kalkulált a forgalomnövekedésből származó pluszbevételekkel. Karmos Gábor szerint, ha az új autópálya-szakaszok úgy épültek meg, ahogy kellett volna, akkor az első néhány évben sokkal kevesebbet kell költeni fenntartásukra.