Tatabánya elbukott, Szlovákiába megy a Peugeot

2003.01.15. 12:24
Megugrott a szlovák korona árfolyama arra a hírre, hogy a szomszédos országban épít 700 millió eurós beruházással autógyárat a francia Peugeot-Citroën konszern. A hatalmas üzleti lehetőségért Tatabánya is versengett, ám a település immár harmadszor maradt alul egy autógyárért folytatott versenyben. Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter szerint a kudarcról egyedül Járai jegybankelnök tehet.
Bizakodóan nyilatkozott októberben az Indexnek Bársony László, aki akkor a város MSZP-s alpolgármestere volt, mivel a miniszterelnök milliárdos állami segítséget ígért a Peugeot letelepítéséhez, ami 3000-3500 munkahelyet jelentett volna, többek között. Hiába azonban a köztudottan kiváló francia kapcsolatokkal rendelkező Medgyessy feltehető lobbizása, a hatalmas befektetés mégis Szlovákiába vándorol. (Az állami lobbizásról az utóbbi hónapok során többször is szerettünk volna részleteket megtudni az illetékesektől, de ködös szavakon kívül sohasem mondtak semmi konkrétumot arról, mivel bíztatják a franciákat, ha egyáltalán.)

Csillag István friss közleménye szerint a kormány hasonló javaslatot állított össze a befektetés feltételeinek javítására, mint Szlovákiában, vagy Lengyelországban. Felajánlották, hogy támogatják a telephely környéki infrastruktúra fejlesztését, közvetlen kapcsolat kiépítését az autópályával, a folyami szállítás korszerűsítését, a dunai kikötő fejlesztését és segítik a munkaerő átképzését.

Most sem jött össze

Tatabánya most sült fel harmadszor. Korábban egyszer versenyben volt egy BMW-összeszerelő üzemért, amelyet végül Lipcsében, illetve egy másik, a mostaninál egyébként kétszer nagyobb kapacitású Peugeot-Citroën gyárért, amelyet a csehországi Kolinban építettek fel.

A Nagyszombatban (Trnava) létesülő üzemben évi 300 ezer kiskocsit (Citroën C3-ast és kis Peugeot-kat) fognak összeszerelni, a termelést 2006-ban akarják kezdeni, 3500 dolgozóval.

Ugrált a korona örömében

Ez lesz az eddigi legnagyobb külföldi zöldmezős beruházás Szlovákiában A francia autógyár piaci részesedése jelenleg átlagosan 13 százalékos a közép-európai országokban, az öt évvel ezelőtti 5 százalék helyett - közölték a bejelentéssel együtt. A Peugeot döntésének hírére megugrott a szlovák korona árfolyama.

Járai, a kormány első számú közellensége

A munkaerőköltségek elmúlt két évben bekövetkezett jelentős növekedése, valamint az erős forint játszott valószínűleg szerepet abban, hogy a Peugeot-Citroën nem Magyarországot, hanem Szlovákiát választotta új közép-európai üzeme helyszínéül - mondta Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter szerdán az MTI-nek.

Csillag szerint a kormány által összeállított csomag versenyképes volt. Ennek ellenére mégis Szlovákiára esett a választás. Nem azért, mert a szlovák kormány jobb feltételeket kínált, hanem mert ma már jelentős az eltérés a magyar és a szlovák munkaerő költsége között. Az elmúlt két évben a kikényszerített minimálbér-emelés megdrágította a magyar munkaerőt.

Nem kedvez az erős forint

Szlovákiában - mondta Csillag István - a jegybank világossá tette, hogy támogatja a kormány külföldi beruházásokat ösztönző politikáját, és az elmúlt időszakban 200 pontos kamatcsökkentést hajtott végre. Ennek hatására a beruházók olcsóbban jutnak kölcsönökhöz, és sikerült fékezni a nemzeti valuta, a korona erősödését. Magyarországon az erős forint nem kedvez a külföldi beruházóknak.

Csillag István szerint mindebbol azt a tanulságot lehet levonni, hogy önmagában nem elegendőek a kormányzati erofeszítések, kevésnek bizonyulhat a befektetések ösztönzésére kidolgozott Okos Magyarország program, amennyiben a jegybank saját eszközeivel nem támogatja e törekvéseket.