Ferihegy: új taxirendszer a régi taxisokkal

2006.07.20. 15:09
A reptéri taxispiacot ma uraló Tourist Taxi vezetője, Szakál József nevével fémjelzett konzorcium nyerte meg a reptér vezetése által elfogadhatatlan minősített jelenlegi állapotok orvoslására kiírt tendert. Az új rendszer augusztus 15-én startol, a város legtávolabbi pontjára is maximum 3600 forint lesz a fuvardíj, jövőre már multimédiás autókkal.
Olcsóbb fuvardíjak, újabb, multimédiás eszközökkel felszerelt autók, csalás kizárva, átláthatóság garantálva - röviden ezt ígéri a Budapest Airport a most lezárt taxitender eredményeképpen, az új rendszer augusztus 15-én startol. A képet némileg árnyalhatja, hogy miközben a legnagyobb fővárosi taxitársaságokból összeállt konzorcium elbukott, a befutó éppen a mostani, a reptér vezetése által elfogadhatatlannak mondott állapotok között a fuvarok jelentős részét uraló Tourist Taxi vezetőjének nevével fémjelzett társulás lett. A reptér már azt is tudja, milyen gépkocsiparkkal kezdi meg a nyertes konzorcium a munkát, de - az átláthatóság többszöri hangsúlyozása ellenére - ezt nem árulja el: a kocsipark pedig egyértelműsíthetné, hogy a reptéri fuvarokat most uraló cég vedlik-e át új ruhába.

Hagyjuk a múltat?

Örülni kéne inkább - válaszolta Chris Woodruff, a taxitendert levezénylő korábbi vezérigazgató a nyertesek múltját faggató kérdésekre, majd kijelentette: "Nagyon büszke vagyok arra, hogy röpke 8 hónap alatt sikerült megoldanunk a túláras, szabályozatlan taxi szolgáltatás problémakörét, ami 16 éve szégyenfoltként piszkította be Magyarország hírnevét. Hiszem, hogy Magyarország büszke lesz arra, amit a Budapest Airport a mai napon elért."

A három pályázó konzorcium
1. Zóna Service Konzorcium: Euro Taxi Bt.; Airport Security Kft.; UTAX Bt.; NEXT AUTO Kft.; Office Service Concept Kft.; Petrányi-Auto Kft.; Szakál József egyéni vállalkozó; 2. Volán-Airport Taxi Konzorcium: A-Taxi Kft.; VOLÁNCOM Közlekedési és Kommunikációs Kft.; 3. Konzorcium: 6x6 Taxi Kft.; Buda Kft.; Budapest Taxi Kft.; City Taxi Szövetkezet; Főtaxi Zrt.; Taxi 2000 Kft.; Taxi 4 Kft.

A vezérigazgató, aki maga is többször igen élesen bírálta a ferihegyi taxi helyzetet, most arra sem kívánt válaszolni, vajon a sofőrállomány nem éppen abból a körből kerül-e ki, akik miatt elfogadhatatlannak ítélték a korábbi helyzetet. Azt ugyanakkor hangsúlyozta: a szolgáltatás színvonalát, a szerződésben vállaltak betartását folyamatosan ellenőrzik, sőt, erre merőben új eszközeik is lesznek.

Multimédiás autók

A nyertesnek egy éven belül kell új autókkal lecserélni a kezdeti autóparkot: az egységesített, fekete színű, kétszázas flotta döntő részét Ford Mondeok adják majd, mellettük 28 Opel Zafira és tíz londoni taxi is működik majd. Az autók mindegyikében nem csak gps-rendszer lesz, hanem a két első ülés támlájában display, melyen turisztikai információkat futathat, illetve a taxiról azonnali értékelést is adhat az utas. Az osztályozás a gps-n keresztül azonnal be is fut a központba, így a reptér vezetése folyamatos képet kap az értékelésekről.

A csalásbiztos rendszer
A tender győztese arra kap jogot, hogy egyedüliként foglalja el a terminálok előtti taxiparkolókat, drosztokat. Az utasok nem közvetlenül az autókhoz, hanem a terminálokon kialakítandó utasfelvételi pultokhoz kell menjenek először, itt az általul megadott cím alapján egy olyan vócsert kapnak, amelyen már feltüntetik a zónának megfelelő tarifát, fizetni a kocsiban kell (egy éven belül valamennyi kocsiban biztosítani kell a bankkártyás fizetés lehetőségét is). Az utas a pultoknál jelezheti esetleges speciális igényeit (dohányzó autó, mozgássérültet szállító autó). A teljes rendelési rendszer egy éven belül számítógépesen az összes kocsival össze lesz kapcsolva, így folyamatosan nyomonkövethetik a taxik mozgását. A "kimaradt" cégek részére egy pufferparkolót alakítanak ki, így a törzsutasok továbbra is rendelhetik a reptérre megszokott társaságuk autóját, ezek azonban csak a beszállás idejére állhatnak meg a terminálok előtt.

Az Index kérdésére Chris Woodruff azt mondta, az autókat a konzorcium veszi majd meg, azt viszont nem tudta megmondani, hogy a társaság alkalmazottként foglalkoztatja-e majd a sofőröket, vagy azok -.az általános gyakorlatnak megfelelően - egyéni vállalkozók lesznek (ez utóbbi esetben valószínűsíthető, hogy mégiscsak saját kocsival rendelkezik majd minden sofőr). Ennek pedig azért is nagy jelentősége van, mert utóbbi esetben az utasnak valóban rendkívül kedvező fuvardíjak mellett kérdéses lehet, tud-e érdemi nyereséggel működni a taxis.

Mindennél olcsóbb

Az árakra tényleg nem lehet panasz: bár a reptér által biztosított táblázatban szereplő "jelenlegi árak" forrása ismeretlen, a reptér szerint ennyit kérnek elméletileg a most ott rendezetlenül és szabálytalanul működő taxisok, az új árak már a nagy cégek által alkalmazott transzferekhez (Pesten 4200 forint, Budán 4500 forint környékén) képest is feltűnően olcsók.

Az új ferihegyi taxi maximális viteldíjai (ÁFÁ-val)
Jelenlegi viteldíjak Augusztus 15-től érvényes viteldíjak Árcsökkenés
T1-T2 transzfer 2500 Ft 1600 Ft 36.0 %
1. zóna 3000 Ft 2900 Ft 3.3 %
2. zóna 5200 Ft 3500 Ft 32.7 %
3. zóna 5800 Ft 3600 Ft 37.9 %
4. zóna 6800 Ft 3600 Ft 47.1 %
Bp-en kívül / km 250 Ft 180 Ft 28.0 %
Átlag 30.8 %

Ez szemet szúrt az általunk megkérdezett két taxis vezetőnek is, Dudás Zoltán a Buda és Lengyel Sándor a 6*6 vezetője miközben gratulált a nyertesnek, hangsúlyozta, ezeken az árakon lehetetlen a gazdaságos működés, különösen, ha az új autók beszerzésével is kalkulálni kell. Mindketten legalábbis érdekesnek minősítették azt is, hogy éppen azok nyertek, akik miatt tendert írt ki a repülőtér, ugyanakkor jelezték, még az általuk vállalt magasabb árakkal sem lett volna bombaüzlet a minőségi követelmények betartása, a reptéri személyzet és pult költsége mellett az üzemeltetés. (A szinte az összes nagy pesti céget tömörítő konzorcium az első fordulóban 3990 - 5990- 6999- 7990 jelölt meg a négy zónára). Így attól egyik taxisvezető sem tart, hogy ezekkel a tarifákkal bármelyik taxistársaságtól a nyerteshez vonulnának át az egyéni vállalkozó taxisok - bár a reptér vezetése egyebek között erre számítva véli úgy, nem azok fuvaroznak majd a jövőben, akik eddig.