További Magyar cikkek
A 6x6 Taxinál nem volt technikai probléma a telefonos rendszerrel, ők maguk korlátozták a fogadott hívások számát attól függően, hogy hány szabad kocsi volt. Valamivel több, mint 3700 hívást tudtak ténylegesen fogadni, ebből 2800 helyre tudtak autót küldeni. Lengyel Sándor elmondta, sokkal jobban is teljesíthettek volna, de kevés emberük dolgozott. A cég vezetőjeként elnézést kért azoktól, akiket nem tudtak elszállítani.
Telefongondok
A Taxi2000-nál a december 31-ei éjszakai (este hét és reggel hét között) megrendeléseknek a száma duplája annak, amit egy átlagos nappal produkálnak - mondta Szenci Szabó János ügyvezető. Elsején napközben duplázódik a megrendelések száma. A cég 250-300 autóval dolgozott, egy átlagos napon ez a szám 150-200 között van. A legforgalmasabb időszak az este hét és tizenegy óra volt. Elsején délután négy-ötig regisztráltak az átlagnál több megrendelést. A telefonvonal sokszor túlterheltséget jelzett a hívónak, ennek oka, hogy a rendszer egyszerre csak 30-50 hívás enged rá a telefonra, a többinél túlterheltséget jelez.
Ugyanolyan sok utas volt, mint tavaly, nem volt érezhető növekedés, az idén is év legforgalmasabb napja volt a szilveszter éjszaka - mondta az Indexnek Horváth Pál, a Rádió Taxi vezetője. A társaság autóinak hatvan százaléka volt kinn az éjjel, és lényegében minden autó holtidő, megállás nélkül dolgozott. Még úgy is, hogy a telefonrendszer problémáit maguk is érzékelték: a cégvezető szerint a leterheléstől egyszerűen kiakadt a rendszer, a nem ekkora forgalomra optimalizált központ nem tudta lekezelni az átlagos többszörösét kitevő hívásmennyiséget. Míg azonban tavaly még több társaságnál egyszerűen foglaltat jelzett készülék, most a digitális központra való átállással ehelyett hálózati túlterheltségre vonatkozó jelzést kaptak az utasok.
A hasonlóan telefongondokkal is küszködő Buda és Tele5 társaságokat vezető Dudás Zoltán szerint egy másik szűk keresztmetszetet az autók száma jelentette: egy átlagos szombat éjszakához képest is nagyon sok volt az utcai beülés, így a telefonos rendelésekre kevesebb szabad kocsi jutott. A cégvezető ugyanakkor azt tapasztalta: az utasok egy része a korábbi foglalt jelzést szívesebben fogadta, mint hálózati túlterheltség miatti kapcsolhatatlanságot, bár ez megszokás kérdése is lehet.
A Főtaxinál ilyen jellegű telefonprobléma nem fordult elő - mondta az Indexnek Garamszegi Miklós vezérigazgató, az azonban könnyen megeshetett, hogy az utasnak a "kapcsolásig türelmét kérjük" jelzésből elege lett, és lerakta a telefont. Bár a legtöbb társaságnál több, tíz kezelővel fogadták a hívásokat, az átlagos 4-5 ezer szombat esti cím helyett szilveszter éjjel felvett kilencezer rendelésnek köszönhetően így is várni kellett a telefonokkal.
A City Taxinál 540 autóval dolgoztak december 31-én éjszaka és január elseje között. A társaság marketingmenedzsere az Indexnek elmondta, az időjárási körülmények miatt nem tudtak eljutni mindenhova, ahová hívták őket. A forgalom egyébként hasonló volt a tavalyihoz. A legtöbben este kilenc és fél tizenkettő, illetve hajnal kettő és öt között próbáltak taxit hívni. Az is jellemző, hogy az utcáról sokkal több a fuvar ilyenkor, mint egy átlagos napon.
Áremelés, de mikor?
A Napi Gazdaság cikke szerint a taxis cégek többsége március környékén tervez áremelést. A Buda Taxi és a Tele5 az első negyedévben öt százalék körüli emelésre készül, Dudás Zoltán szerint erre az árak és a minimálbér utáni közterhek emelkedése miatt is rákényszerülnek a taxisok. A Főtaxinál is március körül készülnek lépni, az emelés mértéke 5-10 százalék között lehet, amit még több minden befolyásolhat: amit most is lehet tudni, hogy a regisztrációs adó szabályainak módosulásával a nőttek a használt autó beszerzésének terhei, de az üzemanyagárak változása nehezen kiszámítható. Folyamatosan követni a benzinárat nem lehet - hangsúlyozta az Indexnek Garamszegi Miklós, de az sem működik, hogy miközben tavaly 30 százalékkal drágultak az üzemanyagok, a cégek csak 7-8 százalékos tarifaemeléssel éltek.
A Rádió Taxi jelenleg nem tervez áremelést, bár egy inflációkövető korrekción gondolkodtak, Horváth Pál az Indexnek elmondta, az éles piaci verseny miatt erre sincs lehetőség. A City Taxinál januárban nem terveznek áremelést. A cég marketingmenedzsere azt nyilatkozta, megvárják, a piac hogyan reagál, a többi cég mennyit emel. A 6x6 Taxinál és a Taxi2000-nél sincsenek tervek az emelésre, itt is a piaci reakciókra várnak.