Tesco: drága, de gazdaságos

2007.06.09. 09:49
Tizenöt százalékkal kevesebb villamosenergiát és ötven százalékkal kevesebb gázt használ fel a Sátoraljaújhelyen épült áruház. Az egység az első hipermarket, amelynek építésénél olyan technológiát és anyagokat használtak, amelyek révén csökkentik az energiafelhasználást. Napcellák, geotermikus energia, a falakban és a tetőben megnövelt szigetelőanyag-rétegek, a kemencék és a mélyhűtők hulladékhőjét újrahasznosító berendezések, a mélyhűtőpultokra szerelt szigetelőtetők, az áramtermelő napelemek az áruház falán és az energiatakarékos fényforrások szolgálják az energia megtakarítását.

Az elmúlt években szemléletváltás történt a Tesco gondolkodásmódjában, mondja a Tesco, amely saját szerepét meghatározva próbál tenni a klímaváltozás ellen és a környezetvédelem mellett. Ennek érdekében olyan tervet készítettek, amellyel a vállalat energiafelhasználását a minimumra csökkentenék, környezetbarát technológia alkalmazásával. A mostani az első lépés a hosszú úton, hogy minél kevesebb negatív hatást jelentsünk a világra, amely körülvesz minket - magyarázta James McCaan, a Tesco-Global vezérigazgatója. A sátoraljaújhelyi kísérleti áruház, amelyben egy sor technikai és szervezési változtatást hajtottak végre, 2006. november vége óta sikeresen működik. Az első fél év üzemeltetésének mérlegét James McCann vonta meg Sátoraljaújhelyen.

Sok embert érnek el

A Tesco Magyarországon elég nagy ahhoz, hogy az ott dolgozók és a vásárlók által hatással lehessenek az emberek gondolkodására - mondta a vezérigazgató. A négymillió háztartással rendelkező országban 2,5 millió vásárlója van a Tescónak hetente - ezt azt jelenti, hogy a legtöbb háztartás legalább havonta egyszer ellátogat valamelyik Tesco áruházba.


Energiatakarékos Tesco - kattintson a képekért!

Az elmúlt években kialakított környezetvédelmi tervnek három eleme van. Az első az oktatás segítése, ez a helyi iskolákkal való együttműködést jelent. A második a közösséggel való együttműködés: kereskedőként az áruházak részét képezik a közösségnek, jószomszédi viszony kialakítására törekszenek. Ezt a helyi jótékonysági események támogatásával érik el, illetve arra is töreksztenek, hogy az áruház vezetői és dolgozói szerves részét képezzék a közösségnek.

A harmadik elem maga az energiafelhasználás csökkentése. A Tesco két módon lehet hatással a környezetre. Az egyik, amit működéssükkel okoznak a környezetüknek, mint például mennyi elektromos energiát, gázt, benzint használnak. A második pedig, hogy a információt szolgáltatnak a vásárlóknak, hiszen Magyarországon is egyre több ember figyel a környezeti problémákra - mondta James McCann. Kidolgoztak egy módszert arra, hogy az egyes termékek "ökológialábnyomát" meg tudják mérni, és ezt az információt rá is helyezik a termékekre. A vásárlók a választással maguk is tudják csökkenteni saját ökölógiai lábnyomukat.

Kevesebb energia

A vállalatnál azt ismerték fel, hogy szoros a kapcsolat az energiafogyasztás és a környezetvédelem között. Méréseket végeztek, mennyi energiát haszálnak és hogyan, terveket dolgoztak ki, hogyan tudják ezt csökkenteni. Arra jutottak, hogy a legegyszerűbb módszerekkel: például nem hagyják égve a villanyt olyan irodákban, termekben, ahol senki nem tartózkodik. Ezzel nagyon sok energiát lehet megprórolni - magyarázta Daron Neal beruházási igazgató. A csoportnál 2003-ban döntöttek úgy, hogy lépéseket tesznek a környezetbarátabb technológiákért, a megoldásokat pedig most kezdik el bevezetni csoporton belül. A tapasztalatok alapján 2006-ban dötöttek úgy, hogy felépítenek néhány energiatakarékos áruházat.

Magyarországon az első tejesen energiatudatosan épített áruház a sátoraljaújhelyi egység volt. Itt használták fel a legtöbb olyan technológiát, amellyel energiát lehet megtakarítani. A hőszivattyúval például a hűtési rendszerből származó levegőt használják újra. Hővisszanyeréssel szintén a hűtőberendezések által kiadott hőt használják, hogy a vásárlói mosdókban lévő vizet melegítsék fel. Így nem bojlerrel melegítik fel a vizet, hanem ezzel a rendszerrel. Szén-dioxid-érzékelőket is felszereltek, ezek monitorozzák a friss levegő mennyiségét az áruházban ahhoz képest, hányan tartózkodnak éppen bent. Forgalmas időkben növelik a befújt friss levegő mennyiségét, csendesebb időkben le tudják csökkenteni.

Új (T5 típusú) csöveket használnak a lámpatesteknél, ezek jóval kevesebb energiát használnak, mint a hagyományos csövek. A kezdeményezés annyira sikeres volt, hogy a közeljövőben valamennyi üzletben bevezetik. Mozgásérzékelőket is felszereltek, ezzel az előbbiekben említett problémát próbálják kiküszöbölni, hogy égve maradjon a villany, amikor senki nem tartózkodik a helységben. Ezt is bevezetik minden áruházban.

Napcella és geotermikus energia

Több napcellát helyeztek el az épület oldalában. Ezen kívül geotermikus technológiát is hasnálnak. Ez Magyarországon adja magát, hiszen nagyon sok településen van ilyen. Egyelőre két áruházban vezették be a technológiát. Bonyhádon például meleg vizet szivattyúznak fel a talajból, ezzel fűtik az áruházakat. A vizet visszajuttatják a talajba, amely így zárt rendszerben marad, nem hagyja el azt, így nem is tud elfertőződni. Dorogon a talaj hűtési és fűtési tulajdonságait használják fel hűtésre és fűtésre.


Itt is Tesco - kattintson a képekért!

A szén-dioxid-hűtőközeg technológiát a csoport eddig két országban használja, az Egyesült Királyságban és Magyarországon, Várpalotán. A módszer lényege, hogy eltávolítják az r404-es hűtőközeget, és a rendszerben szén-dioxidos hűtést használnak. A szén-dioxid természetes anyag, ezért a szivárgások kevésbé károsak, mint a másik anyag esetében, illetve sokkal kevesebb engergiát használ ez a rendszer. A Gyömrőn és Tiszafüreden nyíló áruházakban tervezik még bevezetni ezt.

A pékségnél és grillnél található szagelszívókat automatikusan zárják és nyitják, vagyis ha működnek ezek az egységek, akkor megnyitják a szagelszívókat, egyébként automatikusan elzárják. Ezen kívül fagyasztóajtókat szereltek a hűtőkre. Azzal, hogy bezárják az ajtókat, biztosítani tudják az állandó hőmérsékletet a hűtőben, így nem kell hűteni az egész egységet, hogy tartani tudják a hőmérsékletet. Az ablakokra fényvisszaverő fóliát tettek: a fólia beengedi a napfényt, de a hőből sokkal kevesebbet enged be, mint a hagyományos ablakok.

Szolnokon és Miskolcon növénytakarót terítenek az áruházak tetejére. Ennek kettős oka van: egyrészt sokkal jobban néz ki, másrészt vastagabb moharéteggel és vízréteggel hűteni tudják az áruházat.

Megtérülési idő

Az említett módszerekkel 15 százalékkal kevesebb villamosenergiát és 50 százalékkal kevesebb gázt használ fel a Sátoraljaújhelyen épült áruház, mint egy hagyományos technológiával épült egység - mondta James McCann vezérigazgató. Angliában - ahol nagyjából egy évvel járnak előttünk - egyes áruházakban a teljes energiafelhasználást 50 százalékkal sikerült lecsökkenteni.

A környezetbarátabb technológiás beruházás ára a felhasznált technológiától függ. Van olyan, amely nem drágább, mint a meglévő. Sőt van, amely olcsóbb - például a fagyasztórészlegnél használt ajtók -, ráadásul negyven százalékkal csökkentik az energiafelhasználását. De vannak természetesen nagyon drága technológiák is: a fotocellák megtérülése például 25 év.