Újra támad a Tisza cipő

2003.03.12. 11:45
Először partik meghívóin tűnt fel a jól ismert T-alakú logó, aztán a kezembe akadt egy kártyanaptár, majd megtaláltam a weboldalt is. Rövid, de kalandos nyomozás után kiderült, hogy valóban újra piacra kerülnek a Tisza edzőcipők. Májusban az oldschool modellek, aztán jön az új kollekció, melyet az Iparművészeti Egyetem egyik fiatal tervezője álmodik nubukba.
Május elsején indulunk Magyarországon és a volt NDK-ban - mondta az akkor még ismeretlen fiatalember a telefonba, én pedig a kádári nosztalgiákkal viaskodva Kiss Péter-sziluetteket firkáltam a jegyzettömbre Rotring márkájú töltőceruzámmal.

Klubok és gerillák

A Tisza dorkók újraélesztői egyértelműen a partijáró ifjúságot tekintik célcsoportjuknak. A fű alatt (nem szóvicc, szintagma!) folyó kampány kezdetén elektronikus zenét játszó klubokban helyeztek el matricákat és kártyanaptárakat, de szó sem volt Tisza cipőt viselő pushup-melltartós hostessekről. A kampány a klasszikus gerillamarketing-stratégiának megfelelően zajlik, vagyis nincsenek plakátok, hirdetések, a célcsoport tagjai - mint ahogy az velünk is történt - egyszerűen találnak egy nagy halom matricát a pulton, minden további kommentár nélkül.

Kelet-európai oldszkul

A naptáron szerepelt a tiszacipo.hu internetcím is, így ebben az irányban kezdtük a nyomozást. Az oldal még félig sincs kész, de a képgalériában ínycsiklandozó fotókat találtunk egy kádárkori Tisza-mintabolt árukészletéről. Aztán szerdára bővült az oldal: feltettek három, most piacra kerülő modellt. Kapható lesz ezek szerint az egyszerű vonalú, a hazai Run DMC-sek körében feltehetőleg alapdarabbá váló Tradíció, a piros T-logóval feltűnést keltő Astoria, illetve a piros-kék-szürke Oktogon. Három eredeti reklámfilmet is ígér az oldal, ám ezek a linkek cikkünk írásának idején még nem működtek.

Miután kigyönyörködtük magunkat, folytattuk a tényfeltárást. A domain bejegyeztetőjének telefonszámán jelentkező hölgy átadta a kagylót a vállalkozás egyik résztvevőjének. Radványi Rolandtól megtudtuk, hogy az "egy magánszemély tulajdonában álló" cég május elsején jelenik meg a dorkókkal. Először hat klasszikus modellt hoznak ki, néhányat az eredetitől eltérő színekben, aztán idén ősszel vagy jövő év elején jön a New Collection. Ennek tervezésében az Iparművészeti Egyetem fiatal dizájnerei is részt vesznek. És hogy miért látnak fantáziát a Tiszákban? Mert ez "a kelet-európai térség egyetlen oldschool márkája" - jött a válasz.

Matrfűn fognak készülni

high society
Ki is lehet a titokzatos vállalkozó? A szálak felgöngyölítését a Magyar Fejlesztési Banknál kezdtük, amely sem nem trendi, sem nem oldschool, viszont kisebbségi tulajdonos a Tisza Cipő Rt-ben, amely ha nem is jó karban, de máig létezik. Itt utána érdeklődtek az üzem vezetőinél, de ők nem tudtak arról, hogy bárkinek eladták volna a logót vagy a márkanevet. A konkrét cipőgyártást amúgy jó ideje nem az Rt., hanem egyik leánya, a Tisza Cipőgyártó Kft. végzi. Itt sikerült elérnünk Dénes Zoltánné kereskedelmi igazgatót, aki annyit árult el, hogy a csukákat ők fogják gyártani, de további részleteket - hogy például eladták-e a logót az új üzleti partnernek - nem volt hajlandó szivárogtatni. Azt mindenestre kibökte, hogy a titokzatos vállalkozó azonos azzal a Vidák Lászlóval, aki a tiszacipo.hu domaint is bejegyeztette.

Nyomtatott szájhagyomány

Piros-kék csíkos reppercipőkről álmodozva újra megkerestük Radványi Rolandot, aki türelmetlenségünket lehűtve nem egyezett bele abba, hogy az ikonikus lábbeliket lefotózzuk, mert szeretné, ha a Tisza érkezésének híre - "a Nagy Titok" - továbbra is szájhagyomány útján terjedne, (amennyiben a kártyanaptár és a matrica beleilleszthető a szájhagyomány fogalomkörébe, gondoltam magamban).

Szóval a gerillamarketing nálunk működött, így a következő hetekben egyre türelmetlenebbül kapcsolgatjuk Munkácsy típusú színes tévékészülékünket.