Reneszánsz előtt a tapétapiac

2007.02.06. 08:18
Szinte csak külföldi termékek alkotják a hazai tapétaválasztékot. Itthon csak két cég gyárt tapétát, a győri Graboplast és a kesztölci egykori Jószerencsét Termelőszövetkezet. Előbbi nyáron leállítja termelését, utóbbi Kesta Hungária néven viszont néhány éven belül ismét piacvezető lenne.

A közel 2,5 milliárd forintos belföldi tapétapiac néhány éven belüli visszahódítását tűzte ki célul a hagyományos tapéták gyártásával közel negyven éve foglalkozó kesztölci gyár. A tendencia azt mutatja, hogy ez iránt a dekorációs elem iránt ismét megélénkül a kereslet a belsőépítészeti piacon – jelentette ki Németh Péter, a kesztölci tapétát forgalmazó Kesta Hungária Kft. ügyvezető igazgatója.

Erős az import

A gyár jelenleg a piacnak csak nagyon kis százalékát birtokolja, hiszen ma még egyeduralkodók a német, olasz, spanyol importtermékek. Az igazgató kifejtette: az építőiparon belül a tapéta a színes falfestékekkel versenyez, utóbbiak hazai piaca éves szinten tízmilliárd forint körül alakul.

Az elmúlt évtizedekben a tapéta folyamatosan vesztett népszerűségéből a dekorációs piacon: egyes németországi becslések szerint a kereslet évente tíz százalékkal csökken, ezt azonban a hazai szakértők túlzásnak tartják, mondván, akkor már egyáltalán nem lenne piac.

Az azonban mindenképp megállapítható, hogy e termék térvesztése elsősorban a gyártók hibája. Legtöbbször kollekciókat állítanak elő, ezek a célközönség csak nagyon kis részének az ízlését találják el: ha tetszik a minta, nem jó a szín, vagy fordítva. A színes festék megjelenése óta a lakásépítők előszeretettel választották a fali dekoráció eme egyszerűbb fajtáját, így a piaccsökkenés miatt nemcsak Magyarországon, de Európában is csődbe ment a legtöbb tapétagyár.

Egy erősít, egy leáll

Manapság azonban a vásárlók egyre igényesebbek, és hajlandók többet fizetni a megfelelő megoldásokért. Németh Péter hozzátette: kialakítottak egy új termékválasztási rendszert, amely megkönnyítheti a választást. A cég a közelmúltban kötött szerződést termékforgalmazásról a Bricostore barkácsáruházzal, amely várhatóan az idén a vállalat forgalmának a 30-40 százalékát teszi ki. A szerződés egyelőre kizárólagos, de 2008-tól a többi barkácsáruházban is kaphatók lesznek a kesztölci gyár termékei.

Becslések szerint a Bricostore összes leányvállalatára kiterjedő nemzetközi szerződés százmillió forintot meghaladó piacot nyitott meg a vállalat előtt. Nagy Attila, a Bricostore Hungária Barkácsáruház Kft. értékesítési igazgatója kifejtette: a nyugat-európai trendek is azt mutatják, hogy a tapéta kereskedelme ismét fellendülőben van, így ez a hullám várhatóan hazánkba is megérkezik. A kesztölci gyárral kötött szerződés alapján először Magyarországon, később pedig a Bricostore romániai és horvátországi áruházaiban is megtalálhatók lesznek a cég termékei.

A hazai tapétagyártói piac jelenleg kétszemélyes: a kesztölci gyár mellett működő győri Graboplast Zrt. azonban 2007. július elsején leállítja az 1985 óta működő habtapétagyártó üzemét – tájékoztatta lapunkat Tóth Rezső, a cég marketingmenedzsere. A gyártósor felszámolását azzal indokolják, hogy a jövőben a különböző padlóanyagokra Magyarországon nagyobb kereslet várható, abban nagyobb fejlesztési potenciál van. Az évi 10-12 millió négyzetméter tapétát előállító gyár ezzel az üzletágával 1,8 milliárd forintos bevételt termelt.

Negyven éves cégtörténet

Kesztölcsön a Jószerencsét Termelőszövetkezet keretein belül 1968-ban indult kesztölci tapétagyár 2001-ben szerveződött újjá Új Dunawall Kft.-vé. Tavaly szeptemberben a belföldi eladás fejlesztésére kiszervezéssel létrejött a Kesta Hungária Kft., amely 2007 közepétől az exporttal is foglalkozik.

A cég főként exportra termel, Francia- és Horvátországba, illetve Bulgáriába. Az export így a 85 millió forintos összárbevétel 65-70 százalékát jelenti. A két társaság tavaly közel százmillió forintot fektetett vállalkozásfejlesztésbe, ez az idén 150 millió forint körül alakul.