A menetrend rendkívül erőltetettnek tűnik, különösen annak fényében, hogy a nyár vége és az ősz eleje a törvényi kötelezettségeknek megfelelően az előző évi zárszámadás és a következő évi költségvetés megtervezésének, illetve összeállításának időszaka. A kétharmados többséget igénylő javaslatok nélkül 40 tételből álló jogalkotási listáról idáig hét törvényszöveg került a T. Ház elé, míg a hegyközségekről szóló szabályozás esetében a kabinet máris egy csúszással büszkélkedhet a júliusra tervezett benyújtáshoz képest.
Az államháztartás korszerűsítésénél megtorpanás látszik
Bár a kormány szerint a törvény-előkészítés jelenlegi állapota szerint október végéig a parlament elé kerülhet a többtucatnyi javaslat, a korábbi tapasztalatok alapján ez legalábbis kétséges. Az értékpapírosítási tranzakciók számának növekedését, illetve az ilyen tőkepiaci ügyletek elterjedését ösztönző rövidebb törvényjavaslatot például már tavaszra ígérte a pénzügyi tárca, azonban más új, de már augusztusban benyújtásra kerülő elemekkel ellentétben ez csak októberre várható.
Szintén korábbi ígéret a költségvetési szervek jogállását és gazdálkodását alapjaiban módosító szabályozó javaslat, amely az évek óta halogatott államháztartási reformcsomag egyik fontos része lehetne. Ennek egy másik alappillére lehet a költségvetési hivatalról szóló törvényjavaslat, amelyet az előzőhöz hasonlóan szeptemberre ígér a pénzügyi tárca. A többpárti egyeztetést igénylő előterjesztés esetében már egy kismértékű csúszás is kétségessé teheti a hivatal jövő év január elsejei indulását. A tavaszi sikertelen vállalásból tanulva ugyanakkor már nem szerepel a listában az 1992-es, számtalanszor módosított államháztartási törvény átdolgozása, illetve a közfeladatok újraszabályozása sem.
Adócsomag lesz, ingatlanadó nem biztos
A tavaszi jogalkotási programhoz képest az egyik legfontosabb elmaradás az egységes értékalapú ingatlanadó bevezetéséről szóló jogszabály. A koalíciós szerződés július eleji módosítása alapján szeptember 30-áig a törvényszöveget be kell terjeszteni az Országgyűléshez. Ugyanakkor Veres János pénzügyminiszter a múlt héten a lapnak adott interjújában úgy fogalmazott, hogy nincs még végleges változat, és nagyon sok munkát kell elvégezni ahhoz, hogy a koalíciós megállapodás tartalmának megfelelő javaslat megszülessen.
A jogalkotási csomag mindenesetre óvatos: az ingatlanadót külön nem nevesíti, csak egy az egyes adótörvények módosításáról szóló nagy terjedelmű" törvényjavaslatot említ. Ennek tartalma még képlékeny, Veres szerint a politikai megrendelésektől" függően változhat, de várhatóan tartalmaz majd bizonyos kisebb adóösszevonásokat, szja-kedvezmény-visszavonásokat, illetve jogharmonizációs lépéseket is.