Kilépett a vietnami papucsból a magyar turista

2007.05.10. 08:08
Túljutott a Gorenje - nyugati autó - lakáshitel vásárlási lépcsőfokokon a magyar fogyasztó. Aki külföldre utazik, igényesebb turistává válik. Sokaknak ma már a háromcsillagos szállodák sem megfelelőek, és egyre többen vannak, akik évente kétszer utaznak, a nyári kikapcsolódás mellett ugyanis egyre divatosabb a városlátogatás. Ma már a last minutenál jobban járunk, ha nagyon korán megtervezünk és elintézünk mindent.

Több szempontból is tudatosabbá vált a magyar fogyasztó az elmúlt években. Azt lehet mondani, hogy turistaként nem szeretne rosszabb körülmények között pihenni, mint amilyeneket otthon megszokott, mondta a Napi Online érdeklődésére Simon András, a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők szövetségének (MUISZ) kommunikációs igazgatója.

Magyarországon 20 éve van világútlevél, így több generáció életéből is kimaradt az a lehetőség, hogy anyagi lehetőségeitől függően akár évente többször is tetszése szerinti turistautakra induljon, s a fogyasztói társadalom megjelenése után sem az volt az első dolga, hogy megízlelje az igényes utazás finomságait. A Bécsbe járós, gorenjevásárlós korszakot követte a keleti kocsi nyugati használt autóra cserélése, majd a lakáshitel felvétele, s csak az elmúlt két évben vált az utazás a tévé, a hifiberendezés és az autó cseréjével egyenrangú fogyasztási formává.

Nyáron tengerpart, tavasszal vagy ősszel városlátogatás

Az emberek önmaguktól is elkezdtek jobban gazdálkodni a szabadságukkal - például igyekeznek jól kihasználni a hosszú hétvégéket -, másrészt a cégek is egyre inkább elvárják, hogy alkalmazottaik már az év elején eldöntsék, mikor vesznek ki szabadságot az év során, így ez is arra készteti őket, hogy megtervezzék nyaralásukat vagy más turistaútjaikat. Mindezek nyomán a legtöbben már több kikapcsolódásban gondolkodnak: a nyárra hosszabb, lehetőleg tengerparti lazítást terveznek, együtt a gyerekeikkel, míg a tavasz és az ősz rövidebb szüneteit sokszor egyedül töltik el a szülők, mondjuk városlátogató körutazásokon.

Az utazásszervező szakmában dolgozók tapasztalatai szerint az elmúlt időszakban visszaesett a kereslet a háromcsillagos szállodák iránt, és megnőtt a négy- és ötcsillagos hoteleké. Sokan inkább rövidebb útra indulnak vagy belföldön keresnek úti célt, hogy az így megtakarított pénzt a jobb ellátásra fordíthassák.

Az utazások nagy tömegét még mindig a vékonyabb pénztárcájú ügyfeleknek értékesítik az irodák, de valamelyest csökkent ennek a rétegnek a súlya, és az olcsóbb lehetőségeket választók is tudatosabbá válták az elmúlt időszakban. Szemben a fél-egy évtizeddel ezelőtti helyzettel, az emberek ma már tisztában vannak az ár/érték viszonyokkal, ezért aki egy önellátós apartmanra fizet be, az ma már nem reklamál a szerény ellátás miatt.

Földközi-tenger a sztár, de a belföld is felzárkózóban van

A legkedveltebb utazási célterület Magyarország földrajzi fekvéséből logikusan követezően a Földközi-tenger medencéje. Ezen belül Horvátország közelsége miatt népszerű, hiszen autóval is könnyen elérhető, de az utóbbi időben ismét divatos úti cél lett Olaszország és Görögország, illetve az elmúlt évek szállodaépítkezései miatt egyre európaibbnak tekinthető Bulgária. Míg Észak-Afrika csak tengerpartjai miatt vonzza a magyar turistát, Európa országait városlátogatások vagy más kulturális programok miatt is szívesen keresi fel.

Emellett az elmúlt évek fontos tendenciája a belföldi turizmus rohamos fejlődése. Végül egy fontos jó tanács a szakembertől: lejárt a last minute utak korszaka, azaz ma már nem az jár a legjobban, aki erre a lehetőségre épít. Sokkal többet nyer az, aki időben, jó előre lefoglalja turistautjait, szállását, repülőjegyét. Ebben segít a korábban említett tudatosság: az év elején eltervezett szabadságok segítenek abban, hogy mindenki idejekorán eldöntse mikor, hova, hogyan akar eljutni, és ott mit szeretne csinálni.

Ekotúra az Antarktiszon

A csúcsok csúcsát jelentő kikapcsolódási lehetőségek lényege nem az, hogy hova utazik a pénzes turista, hanem az, hogy ott mit csinál. Egy afrikai vadászatban, vagy déli-sarki jégtúrában, egy gorillalesben vagy galapagoszi ekotúrában nem a helyszín távolsága vagy egzotikussága a fő költségtényező, hanem a tevékenység, amit a különlegességre vágyó és azt megfizetni képes turista végez. Ebben az utazási kategóriában egyébként a kiadások határa a csillagos ég - fogalmazott a szakember.