Újra beindulhat a bevásárlóturizmus

2006.06.15. 07:33
Az adónövekedések miatt a magyar vásárlók ellephetik a szomszédos országok boltjait.

Nem tartják kizártnak a vám- és pénzügyőrségnél, hogy az utolsó negyedévben az adónövekedés miatti áremelkedés miatt megnő a magyar bevásárlóturizmus a környező országok határ menti üzleteiben. Sipos Jenő, a szervezet szóvivője elmondta, felkészültek a probléma kezelésére, ugyanis tapasztalataik szerint az adóemeléseknél rendszerint megnő a forgalom.

Csempésznek is

Ha igény mutatkozik rá, akkor szervezeti átcsoportosítással reagálnak a helyzetre. Mint mondta, az áremelkedések időszakában megnő a csempészet is, ilyenkor többen próbálkoznak illegálisan az országba hozni jövedéki vagy vámköteles termékeket. Sipos Jenő elmondta, már most is szigorú az ellenőrzés a határokon, vagyis a szigor erősödéséről nem, de fokozottabb ellenőrzésről lehet beszélni.

A törvény szerint egy tank benzin, 200 szál cigaretta vagy két liter bor, illetve egy liter szeszes ital törvényesen behozható az országba. Mivel az utóbbi időben csökkent a határátkelők forgalma, így a vámosok és határőrök könnyedén szúrják ki azokat, akik az engedélyezett keretek között hoznak be többszöri fordulóval vámköteles termékeket. Ez pedig bűncselekménynek számít.

Nincs haszon

Neubauer Katalin, a CBA Kereskedelmi Kft. kereskedelmi igazgatója is számít a határ menti forgalom erősödésére; mint mondja, az árak emelkedésekor sokkal több magyar vándorol át a szomszédos országok élelmiszerüzleteibe. Ám a CBA aligha fog keresni az üzleten, hiszen a hálózat boltjai a környező országok belsejében találhatóak. A kereskedelmi igazgató szerint egyébként nemcsak az áfaváltozás hozhat áremelkedést, a piacon a verseny miatt rendkívül visszafogottak voltak az árak, amelyek szorításából már néhány nagy kereskedelmi hálózat is szabadulna.

Az áfaemelés talán elegendő indok lesz, hogy a benzin- és más energiaárak növekedését is beépítsék a termékek árszintjébe. Ugyanakkor Neubauer szerint ez komoly problémát jelenthet a termelői oldalon, hiszen az olcsó termékek ismét előtérbe kerülnek, és a vásárlók az elkölthető jövedelmük jelentős részét ismét élelmiszerre kezdik majd költeni � holott ez a tendencia már lassú visszafejlődést mutatott. A kereskedelmi igazgató szerint ez nem tesz jót a magyar gazdaságnak.