Az alkoholmentes italok piacán az egyre több szereplő miatt növekszik a verseny, s ez a piac bővülésének ütemére is hatással lesz. Az alacsony alkoholtartalmú üdítőitalok forgalmazásának még messze kihasználatlan lehetőségei máris a piacra lépésre ösztönöztek egyes szeszesital-gyártókat, akik egyúttal a szénsavas üdítők és palackozott vizek piacán is megjelennek termékeikkel. A bővülő piac továbbra is vonzza a befektetőket, és a lakosság fizetőképességének növekedése valamint a közelgő EU-csatlakozás szintén olyan tényezők, amelyek pozitívan befolyásolják a befektetői döntéseket. Még akkor is, ha a gyümölcslevek átlagosan 35-40 százalékos vámtétele jelenleg szinte lehetetlenné teszi az importot, de ez a helyzet gyökeresen megváltozik majd az EU-csatlakozással, amikor a vámok megszűnnek.
A kis gyártók a nosztalgiára építhetnek
A nemzetközi cégvilágban fontos hírnek számítanak azok a magyarországi beruházások, amelyek globális cégek nevéhez kötődnek, ezek ugyanis meggyőzik a kisebb - esetleg nem is szakmai - befektetőket arról, hogy Magyarországon a kockázat szintje annyira lecsökkent, ami már jó befektetői környezetet jelent - emlékeztet Fórián Zoltán, a Rabobank kutatási igazgatója. Az alkoholmentes italok magyarországi piacának szegmentálódása az elemzés szerint az elkövetkező években felgyorsul, s az új szegmensek nyitásában a nagy, tőkeerős cégek járnak majd az élen, de mögöttük bővülő térhez jutnak a kisebb szereplők is. Ilyen helyzetben előtérbe kerülnek a hatékonyság és a tőkeháttér kérdései, hiszen a kis gyártóknak a nemzetközi cégekkel kell versenyezniük.
A "kicsik" rendelkezésére ugyanakkor két hatásos eszköz áll: az alacsony ár és a régen bevezetett márkák iránti nosztalgia. A fejlesztések iránya az egzotikus gyümölcsízek és a keverék italok felé mutat, ezen italoknál ugyanis Magyarországon is gyors keresletbővülés várható. Az egészséges életmódra való törekvés nyomán a fogyasztók egyre szélesebb rétege keresi a csökkentett energiatartalmú italokat.