Árpád
-2 °C
3 °C

Bővül az alkoholmentes italok piaca

2002.06.17. 12:46
Az alkoholmentes italok piacának bővülése az elkövetkező években is folytatódik, az alapvető tendenciák nem változnak meg. Középtávon a palackozott vizek fogyasztása bővül a leggyorsabban, illetve a magasabb hozzáadott értékű italoké, tehát a hűsítőpiac értékben gyorsabban fejlődik majd, mint mennyiségben.
Tavaly Magyarországon 0,6 százalékkal, 140,5 literre nőtt az alkoholmentes italok egy főre jutó fogyasztása az előző évhez képest, az italcsoportba tartozó palackozottvíz-, szénsavasüdítő- és gyümölcslé-eladások növekvő trendje pedig várhatóan idén és középtávon sem törik majd meg, legalábbis a Rabobank Hungária Rt. elemzése szerint. A piac ugyanis évek óta bővül, s a prognózis szerint középtávon további növekedés várható a palackozott vizek fogyasztásában, szerkezetileg pedig a magas hozzáadott értékű italok felé tolódik majd el a kereslet, azaz értékben nagyobb növekedés várható, mint mennyiségben.

Az alkoholmentes italok piacán az egyre több szereplő miatt növekszik a verseny, s ez a piac bővülésének ütemére is hatással lesz. Az alacsony alkoholtartalmú üdítőitalok forgalmazásának még messze kihasználatlan lehetőségei máris a piacra lépésre ösztönöztek egyes szeszesital-gyártókat, akik egyúttal a szénsavas üdítők és palackozott vizek piacán is megjelennek termékeikkel. A bővülő piac továbbra is vonzza a befektetőket, és a lakosság fizetőképességének növekedése valamint a közelgő EU-csatlakozás szintén olyan tényezők, amelyek pozitívan befolyásolják a befektetői döntéseket. Még akkor is, ha a gyümölcslevek átlagosan 35-40 százalékos vámtétele jelenleg szinte lehetetlenné teszi az importot, de ez a helyzet gyökeresen megváltozik majd az EU-csatlakozással, amikor a vámok megszűnnek.

A kis gyártók a nosztalgiára építhetnek

A nemzetközi cégvilágban fontos hírnek számítanak azok a magyarországi beruházások, amelyek globális cégek nevéhez kötődnek, ezek ugyanis meggyőzik a kisebb - esetleg nem is szakmai - befektetőket arról, hogy Magyarországon a kockázat szintje annyira lecsökkent, ami már jó befektetői környezetet jelent - emlékeztet Fórián Zoltán, a Rabobank kutatási igazgatója. Az alkoholmentes italok magyarországi piacának szegmentálódása az elemzés szerint az elkövetkező években felgyorsul, s az új szegmensek nyitásában a nagy, tőkeerős cégek járnak majd az élen, de mögöttük bővülő térhez jutnak a kisebb szereplők is. Ilyen helyzetben előtérbe kerülnek a hatékonyság és a tőkeháttér kérdései, hiszen a kis gyártóknak a nemzetközi cégekkel kell versenyezniük.

A "kicsik" rendelkezésére ugyanakkor két hatásos eszköz áll: az alacsony ár és a régen bevezetett márkák iránti nosztalgia. A fejlesztések iránya az egzotikus gyümölcsízek és a keverék italok felé mutat, ezen italoknál ugyanis Magyarországon is gyors keresletbővülés várható. Az egészséges életmódra való törekvés nyomán a fogyasztók egyre szélesebb rétege keresi a csökkentett energiatartalmú italokat.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?