Hiányosságok
Így a második fordulóba - mindkét pályázaton - a Betonút Rt., a Hídépítő Rt., a Strabag Rt., az Egút Rt., a Vegyépszer Rt. és a Mota Hungária Rt. portugál anyavállalata, a Mota-Engil SA jutott be. Az M3-as továbbépítésére jelentkező szlovák Inzinierski AS-nak a tíz százaléknál nagyobb arányban bevonni tervezett alvállalkozója nem felelt meg a sajáttőke-kritériumoknak, az osztrák Habau GmbH hasonló problémája mellett átadott sztrádára vonatkozó építési referenciával sem rendelkezett.
A német Walter-Heilit GmbH nem csatolta a bankja által kibocsátott minimum egymilliárd forint értékű hitel szándéknyilatkozatát. A görög Aktor SA pedig egy másik autópálya-építési pályázat jelentkezési anyagát adta be az M3-as továbbépítésére.
Az M35-ös Debrecent elkerülő részének építésére szintén jelentkezett az Inzinierski, a Habau és a Walter-Heilit, a cégeket az NA ugyanazon okokból találta alkalmatlannak a kivitelezésre, mint a másik eljárásban. A két pályaszakasz munkaterületének átadását az NA júniusra tervezi, míg a munkák befejezését 2006 márciusára.
Csak a magyar
Az rt. tavaly decemberben kiírt, nyolc autópálya-, illetve főútépítésre szóló közbeszerzése közül idén három előminősítése már lezárult. Ezekben szintén csak a Magyarországon már korábban építő cégek feleltek meg, s kerültek a második fordulóba.
A külföldi székhelyű jelentkezők - az orosz Engeocom Lls., az osztrák Porr AG, a cseh Skanska DS., a Habau, az Aktor és az Inzinierski - hiányosan nyújtották be jelentkezésüket, a Walter-Heilit pedig határidőn túl tette azt meg. Az NA a sztrádaépítésre most először fogadott el referenciaként nem Magyarországon épített autópályát is; a részvételi kör bővítésével a versenyt, s így az árak mérséklését kívánták elérni.
A nyolc, összesen 166 kilométeres sztráda- és főútszakasznak és az M0-s északi hídjának (az erre szóló pályázatot még az idén kiírják) az építési költsége együtt elérheti a 400 milliárd forintot.