Az útikönyveknél is Horvátország a sláger

2004.07.07. 08:16
A könyvek forgalmi adójának csökkenése és a kiadók között élesedő verseny miatt idén a tavalyi áron vásárolhatók az útikönyvek.
Idén nem drágultak a Magyarországon kapható útikönyvek tavalyhoz képest - állítják a Napi Gazdaság által megkérdezett kiadók és terjesztők. A magyarországi útikönyv-, térkép- és atlaszpiac 1,5-2 milliárd forintra becsülhető, jelentős bővülés 2004-ben nem várható. Az árak nem emelkedtek a könyváfa csökkenése és a kiadók közötti verseny miatt. A könyvek áfája 12 százalékról 5 százalékra csökkent, míg a térképeké 12-ről 15 százalékra, a tankönyvként használt iskolai atlaszoké pedig 0-ról 15 százalékra nőtt.

Olcsók és drágák

Az útikönyveknél ugyanakkor a fejlődés dinamikus, a kiadók a forgalom 5-15 százalékos növekedését várják. A mintegy 15 éve Magyarországon lévő három vezető kiadó - a Cartographia Kft., a Panoráma könyvekkel, a Medicina Rt. és a Polyglott sorozattal az Orbán és Társa Kft. - mellé fokozatosan újabb, kisebb-nagyobb cégek sorakoztak fel - mondta Orbán Tamás, az Orbán és Társa kiadó tulajdonosa.

A 8-10 kiadó útikönyveinek túlnyomó része jelenleg fordítás. A legjobban fogyó alacsony árkategóriájú könyvek (100-250 oldal, 1500-2200 forint) a Cartographia-könyvek, a müncheni Polyglott Verlag magyar nyelvű, valamint a Corvina Kft. - korábban a Magyar Könyvklub Rt. - által Marco Polo sorozat néven forgalmazott kötetei, amelyek a német Mairs Verlag kiadványainak magyar változatai - tudta meg a napilap Turcsán Zsuzsától, a Cartographia termékmenedzserétől.

A középkategóriában (300-400 oldal, 2,5-3 ezer forint) a legkeresettebbek a Panoráma, a Dekameron és a Hibernia útikönyvek, míg a legdrágábbak között az idegen nyelvű, s főleg a fiatalok által kedvelt Lonely Planet, Rough Guide, Michelin Green Guide, Nelles vagy a magyar nyelven kiadott Útitárs és a Nyitott szemmel sorozatok sorakoznak. Ezek általában vaskosabb, 400-500 oldalas, 6-8 ezer forintos kiadványok. A magyar utazók nem elsősorban az ár alapján választanak útikönyveket, vannak, akik már megszoktak egy-egy kiadványt, s a következőt is ebben a kiadásban vásárolják meg, vagy éppen ismeretterjesztő könyvként veszik, még akkor is, ha még nem tervezik a kiutazást - véli Tarr Zsuzsanna, az Útitársat kiadó Panemex Kft. ügyvezetője.

A csaknem tíz éve magyarul is olvasható, felső kategóriás Útitárs világszerte a legkeresettebb - több mint harminc nyelven megjelenő - útikönyv, amit az angol Dorling-Kindersley (DK) ad ki. A magyar nyelvűeket Hongkongban és Olaszországban nyomtatják, így ezek árát elsősorban a forintárfolyam befolyásolja. Árat idén nem emelt a kiadó, mivel ezek amúgy is a drága könyvek. Az átlagosan négyezer darabos induló példányszám egy-egy könyvből két év alatt fogy el, ennél a mennyiségnél rentábilis a kiadás, a haszon 10-15 százalék - tette hozzá Neulaender Márta, az Útitárs könyveket terjesztő Grafo Kft. ügyvezetője.

Párizs, Horvátország, Marokkó

Egész évben keresettek - s már évek óta slágernek számítanak - Párizs, Róma, illetve Franciaország és Olaszország útikönyvei, de Erdély, Bécs, London és az Ír-sziget is felzárkózott az élmezőnyhöz. Nyáron elsősorban a Földközi-tenger országai keresettek, ezek között továbbra is Horvátország vezet, az autóstérképek között az olasz és spanyol utakat jelölők fogynak a legjobban.

A felfedezett célországok között most - az utazás szempontjából olcsónak mondható - Egyiptom, valamint Marokkó keresett. A világpolitikai események a magyar útikönyveladásokban is megmutatkoznak, így érezhetően alábbhagyott az érdeklődés Jeruzsálem, Izrael, New York és Törökország iránt is.