Már a pénzügyi krízis beköszönte előtt nyilvánvaló volt, hogy a takarékosság és a rugalmasság lesz az irányadó az üzleti utazásoknál - ez derül ki a Business Traveller Hungary körképéből. Úgy tűnik, egyre több vállalat alkalmazhat például főállású utazási menedzsert.
Egyre takarékosabbak lesznek a vállalkozások. Wolfgang Schoiswohl és Peter Bernatzik, a vállalati utaztatással foglalkozó HRG Magyarország új, illetve leköszönő ügyvezetőinek egybehangzó véleménye szerint ez egyaránt jelenti az egy utazásra jutó költségek visszafogását, valamint az utazások számának csökkenését, mi több, a kettő kombinációját is. A cégek megvizsgálják majd, hogy az adott utazás valóban nélkülözhetetlen-e vagy van-e egyéb módja az üzleti megbeszélések lebonyolításának. Persze a takarékosság mértéke és mikéntje ágazatonként is változik, a banki szektorban például jóval keményebb kézzel fogják a költségeket, mint más, virágzó iparágakban.
A magyar piacon a céges utazások növekedési dinamikája a gazdaság erősödésének függvénye - mondta Tamur Goudarzi-Pour, a Lufthansa közép-európai igazgatója. Szerinte a piaci konszolidáció az üzleti életben is érzékelteti hatását, és bár a cégek igyekeznek kordában tartani utazási költségeiket, szükségük van a flexibilitásra és a kényelemre is. Tamur Goudarzi-Pour úgy véli, hogy végső soron azok a turisztikai szolgáltatók fogják megnyerni a vállalati ügyfelekért folytatott harcot, akik költséghatékony, ám rugalmas és komfortos megoldásokat kínálnak.
A takarékosság első jele már érzékelhető: a repülőkön többen utaznak turistaosztályon - a business osztályú jegyek aránya csak 10-15 százalék. Az árelőnyök elérése érdekében pedig a korábbi tendenciáktól eltérően az indulás előtt hetekkel, sőt hónapokkal korábban foglalnak - tette hozzá a HRG két vezetője. Míg néhány éve egyes cégek látványosan kerülték a diszkontfuvarozókat, ma már a megbízható, jó szolgáltatást nyújtó légitársaságok bizton számíthatnak a céges utazók érdeklődésére is Persze a low-cost légitársaságok is tisztában vannak a jelenséggel, és egyre több corporate programot kínálnak az üzleti utazóknak.
A piacot ismerők nem tartják jellemzőnek, hogy az üzleti útra indulók rövidebb távú utaknál autóra vagy vonatra cseréljék le a repülőgépet, hiszen ezek komoly időveszteséget jelentenek, amelyet főképpen a felsővezetők nem engedhetnek meg maguknak.
A HRG szakemberei kiemelik, hogy a cégek ezentúl is szerződjenek le a szállodaláncokkal, hiszen így érhetnek el jobb árakat és feltételeket. Általában az üzleti utazók a négycsillagos kategóriát preferálják, különösen a jó ár-érték arányú szállásokat, és az alacsonyabb árért néha hajlandóak kompromisszumokat is kötni. A reggelit a HRG által kiajánlott árak tartalmazzák, ám ha a cégek saját szerződést alkudnak ki, ezt gyakorta kihagyják, hiszen helyenként a szobaár igen komoly százalékát teszi ki a napkezdő étkezés.