További Magyar cikkek
A kora reggeli helyzet szerint Budapesten a Déli pályaudvar fogadja és indítja a vonatokat, a Nyugati és a Keleti pályaudvarra viszont nem mennek be a vonatok. A szerelvények Kőbánya-Kispestig, illetve Kőbánya-felsőig közlekednek, illetve onnan is indulnak, közölte a MÁV. A társaság nyolc óra után már azt közölte, hogy a Nyugatiban is van közlekedés.
A Nyugati pályaudvarról két vonat elindult reggel, egy 5 óra 10-es járat Vácra egy órás késéssel, és egy 5 óra 56-os járat valamivel kevesebb csúszással, Veresegyházára. A Budapest-Vác és a Budapest-Veresegyház közötti vonalon járnak majd a vonatok egy-két óránként, illetve az esztergomi vonalon is. A Nyugati pályaudvaron három pénztár kinyitott, és körülbelül két tucat ember várakozik, akik türelmesen viselik a sztrájk okozta kellemetlenségeket.
Nincs megegyezés
A VDSZSZ február 1-én indított először sztrájkot, melyet azóta többször megszakított illetve felfüggesztett. A mai munkabeszüntetést vasárnap délután jelentették be, a MÁV szerint ezzel eleve lehetetlenné téve a felkészülést, a közelkedés megszervezését. A felek között a múlt héten eredménytelenül zárultak a közvetítő bevonásával folytatott tárgyalások is: a szakszervezet a már életbe lépett 6,9 százalékon felül további tíz százalékos béremelést, valamint egyszeri jutattásként, a MÁV-Cargo privatizációs bevételéből 2,5 havi, átlagosan dolgozónként 250 ezer forintot követel. A MÁV mindkét követelést elfogadhatatlannak tartja. Nem sikerült megegyezni ugyanakkor a sztrájk idején nyújtandó elégséges szolgáltatás mértékéről sem. A tárgyalások hétfőn délután háromtól folytatódnak.
Pusztaszabolcsról és Dunaújvárosról egy-egy Flirt szerelvény jön Budapestre. Budapest és Székesfehérvár, továbbá a Budapest-Újszász, illetve a Budapest-Cegléd közötti vonalon biztosított lesz az eljutás óránként. Szombathely környékén reggel 6.15-ig normális körülmények között működött a vasút, a reggeli InterCity és egy gyors is kiment az állomásról.
Miskolc, Debrecen, Békéscsaba
A miskolci Tiszai pályaudvarról vonatszerelvények nem, néhány úgynevezett BZ-motor, vagyis rövid, piros motorvonat elindult, és a sztrájk végéig indul is (Hajnalban Szerencsre, illetve Sátoraljaújhelyre mentek ilyen vonatok). Ezekhez nincs szükség vonatvizsgálókra, nem kell fékpróbát tartani rajtuk, ezért váltotta ki a MÁV a hosszabb szerelvényeket ilyenekkel. A Tiszai pályaudvaron tucatnyi ember várakozik, sokan abban bíznak, mégis indul vonat.
Észak-Magyarországon száz százalékos a sztrájkban részt vevők létszáma. Néhány pénztár üzemel, de nem vették fel a munkát a fizikai dolgozók, kocsirendezők és tolatásvezetők, akik a vonatszerelvények összeállítását végzik. A helyi szakeszervezeti illetékes szerint műszakváltás után hasonló lesz a helyzet.
Éjfél óta egy vonat sem szállít utasokat Kelet-Magyarország térségében, mindössze egy motorvonat érkezett hajnalban Debrecenbe, amely a vasutasokat szállította. Szabolcs és Hajdú-Bihar megyében a jegykezelők 100 százaléka sztrájkol, a pénztárosok fele nem dolgozik, és a műhelyekben is minden második ember nem vette fel a munkát. A debreceni és a nyíregyházi állomásokon többnyire 3-5 utas lézeng, vagyis az utasok többsége más útvonalat választott. Hétig egy vonat se indul a környéken, a szakszervezeti ügyvivő szerint a műszakváltás után sem szállítanak utasokat a vonatok.
Békéscsabán este és hajnalban nem volt szrájk, mivel az esti műszak felvette a munkát. Ez azt jelenti, hogy reggel 6-ig minden vonat menetrend szerint elindult az állomásról; ez 4 induló és 4 érkező vonatot érint. Azt egyelőre nem lehet tudni, hogy napközben hányan lépnek sztrájkba, ez csak a fél hetes műszakváltás után derül ki.
Hétfőn hajnalban a Somogy IC kivételével az összes vonat elindult a nagykanizsai vasútállomásról. Az IC-nek 4 óra 47 perckor kellett volna elhagynia az állomást, de Csurgó felől nem tudták fogadni, ezért Nagykanizsán ragadt. A sztrájk támogatottsága egyébként nagyon alacsony - körülbelül 3 százalék - Nagykanizsán, így különösebb fennakadás nincs a közlekedésben. A Balaton déli partján járnak a szerelvények. Kaposvár, Fonyód, Gyékényes környékén csak részlegesen indulnak járatok. Az utasok lényegesen kevesebben vannak a szokásosnál.
Pécs, Szeged, Győr
Pécsett minden vonat beérkezett és minden vonat el is indult, de amelyik érinti Dombóvárt, az el is akad - ott ugyanis sztrájkolnak. A 6 óra 15-ös Budapestre tartó Inter City is elindult Pécsről, jegyvizsgáló és kocsivizsgáló is van hozzá, ők nem szüntették be a munkát. Most elsősorban forgalmi dolgozók, váltókezelők sztrájkolnak.
Szegedről éjfél óta egyetlen vonat sem indult el. Eddig 65 dolgozóból heten nem vették fel a munkát. A hétfői utasforgalomhoz képest reggel jóval kevesebben akartak vonattal útnak indulni. Lökösházán is sztrájkolnak. Szeged és Kiskundorozsma között vonatpótló buszok, Kiskundorozsmától vonatok szállítják az utasokat. A kelebia vonalon is működik a vasút. Dombóváron és Kaposváron, valamint Pécs térségében sztrájkolnak, itt akadozhat a közlekedés. Egyelőre a dolgozók töredéke sztrájkol, de még nem lehet tudni, hogy a műszakváltás után hányan nem veszik fel a munkát. A csongrádi megyeszékhelyről amennyire lehet buszokkal próbálják megoldani az utasok szállítását. Azt még nem lehet tudni, hogy a nap további részében hogyan indulnak a vonatok.
Győrben éjszaka a kalauzok közül négyen sztrájkoltak, műszakváltáskor a nappalosok közül eddig mindenki felvette a munkát. A pályaudvaron alig pár utast lehetett látni. Tatabányára, Bakonyszentlászlóra nem indultak el a vonatok, de fél hatkor Rajka felé az eredetileg sebesvonat személyvonatként kigördült a pályaudvarról.
Ausztriából nem jönnek, és oda nem mennek járatok, az Eurorégió 5-6 vonatpárja sem közlekedik. Tatabányán a nappalosok közül csak egy fő dolgozik,a többi sztrájkol. A nemzetközi vonatok közül a Pannónia csak Rajkáig közlekedett, az Ister és a Dácia visszafordult Románia felé.
Felemás sztrájk
Hétfőn hajnalban a vasúthálózaton a személyvonatok mintegy fele, 160 közlekedett, és 151 tehervonat járt, közölte a MÁV Zrt. hétfőn a reggel 6 órai adatok alapján. Mindezek mellett a február 25-én, hétfőn nulla órától folytatódó vasutassztrájk miatt a vonatok közlekedése kiszámíthatatlan, kényszerű késésekre, járat-kimaradásokra, útvonal-rövidülésekre kell számítani.
A MÁV tájékoztatása szerint hajnalban a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSzSz Szolidaritás) jegyvizsgálóinak, kocsivizsgálóinak többsége, illetve a forgalmi dolgozók egy része sztrájkolt. A kocsivizsgálók közül 136-ból 81, az 1267 forgalomirányítóból 58 sztrájkolt. A mozdonyvezetők és a forgalomirányítók többsége dolgozott.
A VDSZSZ hétfőn reggel úgy vélte: a MÁV sztrájktörőkkel szervezi a közlekedést. A társasági közleménye szerint azonban a dolgozni akaró vasutasok vannak többségben, számukra biztosítjáj a munkavégzéshez szükséges körülményeket. A MÁV kiemeli: az előírt biztonsági intézkedések végrehajtása nélkül egyetlen vonatot sem indítanak.
A Volánok elfogadják a vasúti bérletet
A MÁV és MÁV-Start kéri az utasokat, hogy a helyszínen tájékozódjanak a vasúti utazás helyzetéről és a helyettesítő lehetőségekről. A két vasúttársaság, mint ahogy korábban is, megállapodást kötött a Volán-társaságokkal, hogy azokban a térségekben, ahol nem lesz vonatközlekedés a VDSzSz sztrájk miatt - a munkabeszüntetés idején - a vasúti bérleteket és vasutas igazolványokat elfogadják a menetrendszerinti buszjáratokon. A BKV menetrendszerinti járatain elfogadják Budapest közigazgatási határáig, illetve onnan az érvényes vasúti bérletet.
A MÁV-Start a sztrájk miatt elhalasztott utazásokra szóló, előreváltott menet- és helyjegy árát a kezelési költség levonása nélkül visszatéríti, ennek részletei a MÁV-Start Zrt. közleményében, a társaság honlapján olvashatók.
A még elégséges szolgáltatásokról szóló tárgyalások február 25-én délután 3 órakor folytatódnak, ekkor kollektív munkaügyi vita is lesz. A MÁV hétfő reggeli közleményében kiemeli, hogy a sztrájkjoggal ellentétesnek tartja a VDSzSz Szolidaritás álláspontját, tekintettel arra, hogy a törvény a társadalmi közszükségletet ellátó vállalatoknál előírja a még elégséges szolgáltatás biztosítását.