Húzzál a sínemről!
A konkrét konfliktus onnan ered, hogy az FS tíz éve nem engedi, hogy a német GVG személyszállító járatokat indítson különböző németországi városok és Milánó között. A GVG azt állítja, hogy szolgáltatása színvonalasabb lenne, a menetidő pedig az eddiginél egy órával rövidebb. "A visszautasítás a domináns piaci helyzettel való visszaélés" - mondta ki a bizottság.
Aki nem nyit, jól megbüntetik
Az FS két hónapot kapott, hogy válaszoljon a bizottság kifogásaira. Ha továbbra is ellenáll, elvileg akár éves forgalmának 10 százalékát kitevő bírságot is kaphat, bár a gyakorlatban az ilyen jellegű bírságok jóval alacsonyabbak. A vasút akkor lesz dinamikus és vonzó, ha érvényesük a verseny - mondja az EU.
Váratlan gyorsítás
A bizottság aktivitása meglepte a MÁV-ot, mivel eddig sokkal lassabb piacnyitási menetrendről volt szó
. A tagországoknak 2003 március 15-éig kellene megnyitni a transzeurópai hálózathoz tartozó nagyobb vonalaikat az áruszállító vonatok előtt, a teljes nyitás határideje pedig 2008 - mondta az Indexnek Lovas József, a MÁV nemzetközi főosztályának vezetője. A személyszállításban pedig még egyáltalán nincs konkrét határidő kitűzve, ebben a témában még csak tárgyalások folynak
Tornából reméljük, felmentve
A csatlakozási tárgyalások közlekedési részét elvileg be kellett volna fejezni az első félévben, de ez nem sikerült határidőre. A magyar félnek az az elképzelése, hogy néhány - talán 5-6 - évre részben felmentést kér a piacnyitási kötelezettség alól. Ez azt jelentené a gyakorlatban, hogy csatlakozás után csak a piac bizonyos részét - 15-20 százalékát - engednék át a konkurens teherfuvarozóknak, majd évente egyre nagyobb szeletet. A MÁV egyébként nehezen tudna versenyezni a korszerűbb vonatokkal bíró nyugati társaságokkal.
Sokba kerül a személy
Lovas arra számít, hogy később is inkább a hosszabb távú, nemzetközi járatoknál lesz igazi verseny az áruszállításon kívül. Az országon belüli, rövid távú személyszállítás ugyanis általában csak hatalmas állami támogatással működik. Nálunk az utasok például a valós költségeknek csak 30 százalékát fizetik ki a jegyárral.