Kóka János júniusban még csak a MÁV 28 veszteséges szárnyvonalán tervezte a személyszállítás leállítását, most azonban egy újabb lista került a Népszabadság birtokába, amely szerint 54 olyan vonal van, ahol érdemes megfontolni a megszüntetést. Az elképzelés szerint a korábbi majdnem ezer helyett akár mintegy kétezer kilométeren is leállhat a vasúti személyforgalom.
Az utasforgalmi adatokat és a helyettesíthetőségének lehetőségeit figyelembe veszi a gadzasági tárca a MÁV mellékvonalain közlekedő személyvonatok leállításánál - ezt a tárca szakállamttkára jelentette ki pénteken egy, a szárnyvonalak sorsáról tartott egyeztetésen. Felsmann Balázs szerint a december elejére várható döntést befolyásolja, hogy az egyes vonalszakaszoknak milyen szerepük van a vasúti áruszállításban - írja a napilap.
A 81 veszteséges vasútvonalon elvégzett utasszámlálásos és kikérdezéses vizsgálatok egyértelművé tették: a júliusban közzétett forgalomszüneteltetési tervek és az ésszerű beavatkozások között jelentős az eltérés. A személyszállítás racionalizálásának nyári bejelentésekor a gazdasági tárca 28 vasúti mellékvonal 942 kilométerén számolt a vonatok leállításával. Csak a forgalomszüneteltetési lista hosszát nézve a helyzet azóta nem sokat változott: a szakértők 26 vonalszakasz mintegy 770 kilométerén javasolják a vasúti személyszállítás helyettesítését. Ha a gazdasági tárca csak a forgalmi vizsgálatok alapján határozna a mellékvonalak sorsáról, a MÁV naponta mindjárt több mint 250 szerelvény közlekedtetési költségeit spórolhatná meg - írja a Népszabadság.
Az októberben lezárt forgalmi tanulmány készítői összesen 23 vonalon tovább vizsgálnák a vasút helyettesítésének lehetőségeit. Vagyis az átmeneti leállításra ítélt 26 vonal csoportjához a jövőben újabbak is csatlakozhatnak: összesen majdnem ezer kilométer sorsa van még függőben.
A Népszabadság szerint a döntést a minisztérium várhatóan az önkormányzati szövetségekkel, érdekképviseletekkel, környezetvédelmi szervezetekkel december 6-ára tervezett egyeztetés után jelenti be.