További Magyar cikkek
A megkérdezett bankok többsége már orvosolta a VISA kártyatársaság hibáját, így az ügyfelek számláját nem terhelik a hibás tranzakciók, noha a VISA még mindig nem küldte el a helyes adatokat a bankoknak. A kártyacég tájékoztatása szerint január 14-én, hétfőn az idegen ATM-eken a magyarországi hitelintézetek által kibocsátott Visa-logós bankkártyákkal végrehajtott készpénzfelvételi tranzakciókról a társaság szerdán rossz elszámolási állományt küldött, amely a valós tranzakciós összeg és díj helyett azok többszörösét tartalmazta.
Az OTP Banknál, amely elsőként tájékoztatta csütörtökön ügyfeleit a problémáról, az MTI-nek elmondták, hogy a bank saját eszközeivel pénteken reggelre befejezte az érintett Visa- és Visa Electron-bankkártyák körében a hibás tranzakciós összegek jóváírását, a díjtételeknél a jóváírás a jövő héten fejeződik be.
Hozzáfűzték: a Visa a javított, azaz a valós számokat tartalmazó elszámolási adatbázist nem küldte meg, ezért kezdte meg saját eszközeivel az OTP a hibás tranzakciós összegek és díjtételek jóváírását csütörtökön este. A legnagyobb hazai hitelintézet a nemzetközi kártyatársaság nevében az érintett Visa-kártyabirtokosok elnézését kéri.
A Raiffeisen Banktól kapott tájékoztatás szerint a bank az ügyfelektől, köztük a bank dolgozóitól értesült, hogy nem tudják használni a kártyájukat, a többszöri terhelés miatt ugyanis a számlájuk mínuszba ment. Hozzátették, hogy a terhelés ráment ugyan az ügyfelek számlájára, de mintegy másfél óra alatt - még a napi zárás előtt - a hibából eredőket törölték, így azok a kivonaton sem lesznek láthatók. A Raiffeisen banknál a műszaki hiba mintegy hatszáz ügyfelet érintett, közülük pár tucatnyian vették észre. A terhelés 15-16-szoros volt az esetek egy részében.
A Raiffeisen hangsúlyozza, hogy a VISA nyilatkozattal ellentétben nem csak "kis európai piacot" érintett a probléma, hanem 6 országot, Magyarországon kívül Lengyelország, Csehország, Szlovákia, Bulgária és Románia bankjait. Hozzáteszik: a hiba miatt az ATM-et üzemeltető bankok néhány esetben 16-szoros jóváírást kaptak. A VISA nem vette észre a hibát, a bankok értesítették erről és a Raiffeisen is megerősítette, hogy a társaság azóta sem küldött javított klíring file-t, ezek a tranazakciók a mai napig nincsenek lekönyvelve.
Az Erste Banknál és a K&H -nál annyit mondtak, hogy a hibát időben észlelték, így az ügyfelek számláját a téves tranzakciók nem terhelik. A K&H-nál még hozzátették, hogy várják a VISA tájékoztatását.
A Visa még csütörtökön Londonban azt közölte, hogy a hibás tranzakciók az esetek zömében nem jelentek meg a kártyatulajdonosok számláin. Hozzátették: az "ügyet gyorsan rendbe hozták", és a cég együttműködik az érintett bankokkal a tranzakciós hibák korrekciója érdekében. A londoni Visa-közlemény úgy fogalmaz, hogy a cég kedden, január 15-én észlelt "rövid ideig tartó" problémákat "kis számú európai piacon, korlátozott számú tranzakció esetében". A kártyacég szerint ezekben az esetekben a rendszer "megkétszerezhette" a tranzakciókat.
A cég szerint a hiba az Európában végrehajtott összes Visa-kártyaügylet "kevesebb mint 0,01 százalékát" érintette. A Visa és tagbankjai "gyorsan közbeléptek", megpróbálva megakadályozni, hogy a probléma egyáltalán megjelenjen a kártyatulajdonosok bankszámláin - áll a közleményben. A cég szerint az érintett tagbankok többsége még azelőtt "utolérte" a megkétszerezett tranzakciókat, hogy azok elérték volna a kártyatulajdonosok számláit.