További Magyar cikkek
Ezzel azonban nem szakadtak meg a vállalat hazai letelepedéséről szóló találgatások, bár látszólag az amerikaiak bezárták a Kelet-Közép-Európára nyitott kiskaput. Az elemzők azonban arra figyelmeztetnek, hogy ez éppúgy nem jelent semmit, mint az említett cég megalapítása. Abban ugyanis mindenki biztos volt, hogy a Wal-Mart nem Magyarországon kezdi meg kelet-európai terjeszkedését, sokkal inkább egy olyan cég felvásárlása érdekli, amely jelen van a régió több országában és a főhadiszállása még csak ide sem köti.
Kelet-közép európai terjeszkedés
Lee Scott, a Wal-Mart vezérigazgatója tavaly nyáron bejelentette, hogy szervezik a kelet-közép-európai portfóliót és nyilvánvalóvá tette, hogy akvizícióval kívánnak megjelenni. Az amerikai cég tőzsdei jelenléte miatt a vezérigazgató nyilvánvalóan nem nyilatkozik felelőtlenül és az elemzők szerint a Wal-Mart megjelenése nem kérdéses, a mikor és a hogyan viszont annál bizonytalanabb.
A magyar média számtalan informátort igyekezett begyűjteni, hogy azt kutassa, ki lehet célpont, s ezekben a körökben a Cora felvásárlásáról szóló hírek kezdtek el keringeni. Jól értesültek már azt is tudni vélték, hogy mikor lép a honi piacra az amerikai mogul. A közeli piacra lépésről szóló információkat látszott igazolni, hogy tavaly kisebbségi tulajdonoscsere történt a Cora áruházakat működtető Magyar Hipermarket Kft.-nél.
A Match, a Profi és a Cora tulajdonosa lépett
A tulajdonváltás mögött azonban nem a Wal-Mart, hanem többek között a francia Casino-csoport állt. Most ettől a cégtől vásárolja vissza - az AFP hírügynökség szerint - a belga Louis Delhaize-csoport a 42,39 százalékos tulajdonrészt és 100 százalékos ellenőrzése lesz a Cora, a Match és a Tuffaut kereskedelmi lánc felett. (A belga csoport Magyarországon a Match, a Profi és a Cora márkákkal van jelen.)
A AFP szerint a vételár 850 millió euró, s a szerződés aláírása, ugyancsak a hírügynökség szerint, május másodikán történik meg. Ezt követően a Delhaize-csoport tovább kíván terjeszkedni Belgiumban, Luxemburgban és Franciaországban, illetve Közép-Európában, ezen belül Magyarországon és Romániában is. Úgy tűnik tehát, hogy a Wal-Mart régióban történő megjelenése - legalábbis azon az úton, hogy megvásárolja a Cora-üzleteket - várat magára.
Később jön a Wal-Mart
A csoport magyarországi leányvállalatánál az anyavállalat nyilatkozataival összhangban kategorikusan cáfolták, hogy a Delhaize tárgyalásokat folytatott volna, illetve folytatna a Wal-Marttal. A belgák úgy vélik, a mostani befektetés függetlenséget ad számukra és jelenleg nincs a piacon olyan versenytárs, amely megkaparinthatná őket.
A Wal-Mart a világ legnagyobb kiskereskedelmi lánca, világszerte több mint 5100 üzlettel és egymillió alkalmazottal, bevétele meghaladja a kétszáz milliárd dollárt, éves eredménye eléri a tízmilliárdot. Immár negyedik éve éllovasa a Fortune magazin listájának, amelyen ötszáz amerikai cég szerepel a vállalati bevételek alapján rangsorolva.