További Magyar cikkek
"A milánói járat megszüntetését három héttel ezelőtt jelentettük be, a járat november 15-től szűnik meg" - mondta az Indexnek Kázmér Natasa. Valamennyi érintett utast értesítettük, és három lehetőséget is felkínáltunk számukra: a jegy teljes árának visszafizetését, más járatra való átfoglalást, illetve azt, hogy a kifizetett összeg 120 százalékát egy későbbi repüléshez használhatják fel. A szóvivő pontos adatot nem tudott mondani azt illetően, összesen hány utast is érint a kiesés, de hangsúlyozta, a járatot éppen azért törölték, mert az érdeklődés nem volt jelentős.
"A WizzAir nem kíván presztízsszempontok alapján járatokat gazdaságtalanul fenntartani, a gépeket olyan úti céloknál üzemeltetjük, amelyek utasforgalmi szempontból ezt racionálissá teszik" - jelentette ki Kázmér Natasa, aki szerint - bár a járattörlés kellemetlen az utasoknak és a légitársaságnak is - a gépek megfelelő kihasználásának köszönhető, hogy a WizzAir már most is nyereségesen működik, szemben több konkurens légitársasággal.
Sokadik felvonás - célkeresztben a WizzAir
A fapadosok részben egymás lejáratását célzó hirdetései Európában már korábban megjelentek, nálunk az első emlékezetes eset az easyJet egész oldalas újsághirdetése volt, melyben a cég éppen a WizzAirt támadta, ugyancsak járattörlések kapcsán. A SkyEurope pedig most másodszor támad emailben, első ízben néhány hónappal ezelőtt az árak összehasonlításával próbálta kellemetlen helyzetbe hozni a WizzAirt.
Cash-flow-ra hajt a WizzAir?
A nyereséges működést a WizzAir új akciója is segítheti: a cég egy kvázi bérletet ajánl, melynek lényege, hogy egy nagyobb összegű egyszeri befizetés esetén további 15 illetve 25 százalékot ír jóvá az utas számláján (73 ezer forintból így 83950, illetve 148 ezer forintból 185 ezer lesz), melyet később akár akciós, akár normál jegyek kifizetésére használhat. A "fizess egyszerre sokat, utazz később" rendszert már több fapados társaság is bevezette valamilyen formában: az iparágban dúló kiélezett versenyben meghatározó tényező, hogy melyik cég mekkora forgótőkével rendelkezik. Különösen így van ez a téli időszakban, amikor a forgalom visszaesésével kell kalkulálnia társaságoknak. Ahogy éppen Váradi József, a WizzAir vezérigazgatója nyilatkozta tavaly ősszel lapunknak, "tudni kell, hogy a téli időszak, ami októbertől március közepéig tart, 20-25 százalékkal kevesebb utast jelent. Az erős verseny és az elkövetkezendő hónapokban hanyatló forgalom még élesebb negatív árversenybe viszi bele a piacot, amit pedig nyáron lenne könnyebb elviselni. Most mindenki próbálja tölteni a járatait, ebben az időben majdnem ingyen fel lehet ülni repülőgépekre."
Ha a mostani akció átlagos jegyárát 100 ezer forintnak vesszük, és csak ezer utassal számolunk, aki él a lehetőséggel, a WizzAir máris százmillió forint forgótőkéhez jut a nehezebb téli időszak előtt. Kázmér Natasa nem kívánta érdemben kommentálni számításunkat, de mint mondta, készültek saját becsléseik is arra, hogy milyen igény mutatkozik majd az előrefizetős akcióra. A szóvivő azt elismerte, hogy az így keletkező forgótőke reményeik szerint versenyelőnyhöz juttatatja a céget, ugyanakkor az akció teljesen beleillik a fapados társaságok "minél előbb fizetsz, annál olcsóbban utazhatsz" üzletpolitikájába. Kiemelte továbbá: a lépésre részben kifejezetten az utasok igénye, visszajelzései alapján került sor. Szinte minden járaton vannak törzsutasok, akik egyes kiemelt célpontok, így London vagy Brüsszel felé egy évben akár tíz utat is megtesznek, és már korábban jelezték, hogy szívesen vennének "bérletet".