Sínre kerülhet a záhonyi óriásprojekt

2007.02.05. 07:58
Orosz számítások szerint a létrehozandó logisztikai központ első évében ötvenezer, a másodikban már százezer konténer kezelését tudná ellátni. Ez az egyik legnagyobb európai átrakóhely, ahol a széles és a keskeny nyomtáv találkozik, s amelyen keresztül a kínai és orosz áru eljuthat Európába és visszafelé.

Politikai szinten legközelebb egy hónap múlva tárgyalnak a tervezett közös magyar-ukrán-orosz záhonyi nagyprojektről, amikor március 6-án Budapestre látogat az ukrán miniszterelnök. Szakértői szinten a jövő héten folytatódnak az egyeztetések a hét végén megszületett háromoldalú megállapodás keretében. A MÁV vezérigazgatója Moszkvában tárgyal majd az orosz vasút első emberével. Meghívták az ukrán vasúti társaság vezetőjét is - mondta a Világgazdaságnak Merényi Miklós, a gazdasági tárca szakállamtitkára.

Kijevben ő is tagja volt annak a magyar küldöttségnek, amely - Szilvásy György kancelláriaminiszterrel és Gilyán Györggyel, a keleti piacokért felelős kormánymegbízottal az élen - a tervezett záhonyi nemzetközi logisztikai központ és a Csap-Záhony 1520 mm-es nyomtávú vasútvonal létrehozásának előkészítéséről tárgyalt orosz és ukrán partnerekkel. Elhatározták: március végére felállítják a munkacsoportot, amely előkészíti és felgyorsítja a projektet. A hatástanulmányok nyárra elkészülnek; magyar részről a MÁV projektcégénél megvannak erre az eszközök - mondta el Merényi.

A projekt nagyságát jelzi, hogy - orosz számítások szerint - a logisztikai központ első évében ötvenezer, a másodikban már százezer konténer kezelését tudná ellátni. Ez az egyik legnagyobb európai átrakóhely, ahol a széles és a keskeny nyomtáv találkozik, s amelyen keresztül a kínai és orosz áru eljuthat Európába (főként Német-, illetve Olaszországba) és visszafelé; sokkal gyorsabban, mint hajóval. Miután uniós prioritás is az ötös európai korridor, EU-pénzekre is számítanának, az Interreg és a regionális operatív programból. A projekt Záhonyra és egész térségére kiterjedne, logisztikai központi fejlesztéssel éppen úgy, mint ipari parkival és egyéb infrastrukturálissal.

Később számítanak magánbefektetőkre is - érdeklődés már eddig is volt, de szándéknyilatkozat még nincs. Ugyanakkor például a közeljövőben egy logisztikai beruházások iránt érdeklődő hongkongi küldöttség látogat Magyarországra.