További Magyar cikkek
Eltérő számítási módszerek
A 2003-ról szóló zárszámadási törvényben, amelyet a tárca tegnap rakott fel internetes oldalára, viszont módosítják az idei előirányzatokat is. Ami meglepő, hogy a központi költségvetés esetében az új, 685,3 milliárd forintos deficitszám jócskán - 170 milliárd forinttal - alatta marad az év közben rendszeresen közölt hiánytervnek. A PM lapunknak azt a tájékoztatást adta, hogy a módosítás - hasonlóan az eredeti, de még az év elején lehetetlennek nyilvánított 650,9 milliárdos számhoz - eredményszemléletet tükröz, a havi jelentések viszont pénzforgalmi elszámolás alapján készültek. A kettő között valóban van eltérés, az utóbbi szerint 5,8 százalékos éves hiányt várnak a bruttó hazai termékhez viszonyítva, az eredményszemlélet viszont "csak" 4,6 százalékot ad ki.
Egyhavi áfabevétel például az EU-csatlakozás miatt pénzforgalmilag csak a jövő év elején jelenik meg a büdzsében, de valójában idei gazdasági műveletekhez kapcsolódik a befizetés. A költségvetési törvényben szereplő eredeti hiányszám azonban nem eredményt, hanem pénzforgalmat mutat, legalábbis az idei év első havi tájékoztatójában még az utóbbi kategória alapján közölték az egész évre várt 650 milliárdot. Így a módosítás sem mutathat mást. Most tehát úgy fest a kép, mintha a PM "váratlanul" 170 milliárd forintra bukkant volna a büdzsében, pedig erről bizonyára nincs szó.
Gyurcsány nem vár deficit túllépést
Amit biztosan ki lehet jelenteni: az idei költségvetési egyenleg előirányzatát a kormány 650,9 milliárd forintról 685,3 milliárd forintra emeli, míg a társadalombiztosítási alapok esetében 286,7 milliárdról 327,4 milliárdra nő a deficit. A tét nem csekély, a hiányterv nagyobb mértékű túllépése újból megrengetheti a befektetők bizalmát. Nem hallottam a költségvetési deficitcél túllépéséről szóló híreket - jelentette ki ugyanakkor tegnap Gyurcsány Ferenc miniszterelnök-jelölt. Gyurcsány azokra a sajtóértesülésekre reagált, amelyek szerint több tized százalékkal meghaladhatja a büdzsé hiánya a 2004-re tervezett ESA-rendszerű GDP-arányos 4,6 százalékot.
Újból MNB kritika
A 2003-as költségvetés végrehajtásáról szóló törvénytervezet a magas alapkamat miatt kritizálja az MNB tavalyi tevékenységét, mondván: a gazdasági fundamentumok által nem indokolt magas reálkamatszint korlátozólag hat a gazdaság növekedési potenciáljának kihasználásában. Az év közben 9,5 százalékról 12,5 százalékra emelt alapkamat következtében az adósságszolgálatra költött összeg 86,5 milliárd forinttal haladta meg tavaly az előirányzatot - derült ki a tervezetből. A tárca önkritikát is gyakorolt a törvényjavaslatban, elismerte ugyanis, hogy az évközi korrekciók nem bizonyultak elégségesnek a deficitcél betartásához.
A kiegészítések és visszafizetési kötelezettségek egyenlege idén sem kedvező az önkormányzatoknak: a helyhatóságok 1,108 milliárd forinttal tartoznának a költségvetésnek a PM javaslata alapján (ez az összeg az Állami Számvevőszék javaslatai alapján még változhat). Az idei évre vonatkozik az a rendelkezés is, amely szerint az ÁPV. Rt.-nek nem kell befizetnie a központi költségvetésbe a Postabank Rt. értékesítéséből származó 44,3 milliárd forintot. Igazán megéri idén dolgozni az APEH alkalmazottaknak, mivel ha sikerül hozni a 2850,5 milliárd forintos összesített eva-szja-áfa előirányzatot akkor 6,8 milliárd forinttal nőhet a személyi juttatásokra szánt keret.
Elkészült a 2005-ös költségvetési törvény tervezete is, amely 4 százalék körüli gazdasági növekedéssel és 4,1 százalékos GDP-arányos államháztartási hiánnyal számol. A tervezetről több körben tárgyal a kormány a szeptember 30-i benyújtásig. A beterjesztés 22 ezer 040 milliárd forintos nominális GDP-vel kalkulál.