További Magyar cikkek
Ok és okozat
A növekedés egyik oka, hogy terjednek a modern bolttípusok, amelyek egyik fő marketingeszköze az akció és promóció. Ugyanakkor változnak a szokások is, és a vásárlók mind nagyobb hányada szokott rá az akciókra. Ahogy öt évvel ezelőtt, úgy most is a lakosság közel harmada hajlamos egy-egy terméket gyakran csak azért megvásárolni, mert éppen olcsóbban adják.
A vásárlást ösztönző különböző eszközök közül a megkérdezettek közel egyharmada szerint legkedveltebb az alacsonyabb ár. Második legnépszerűbb, amikor ugyanazért a pénzért nagyobb mennyiséget lehet kapni. Utána az következik, amikor bizonyos termék megvásárlása után a következőt ingyen lehet megkapni.
|
A napi fogyasztási cikkek közül legtöbben élelmiszert vásároltak akcióban az elmúlt tizenkét hónap során, majd a tisztító- és mosószerek, illetve testápolási és tisztálkodási cikkek következnek. Kóstoltatás hatására a nagy eladóterű üzletekben a vevők hatoda szokott kisebb-nagyobb gyakorisággal vásárolni is. Hasonló arányt képviselnek, akiket a kóstolás soha nem késztet arra, hogy kosarukba is tegyék az árut. Enged ugyan a csábításnak a kétharmadnyi többség, de csak ritkán.
Jövedelem és nyeremény
A nyereményjátékok közül legvonzóbb az, amelyiken néhány nagyon vonzó díj mellett sok kisebbet is lehet nyerni. Legnépszerűbb nyernivaló az autó és a ház vagy lakás, egyaránt a megkérdezettek kétharmada szerint. Utánuk az utazás következik.
Az akciókat az átlagosnál gyakrabban használják ki a legalább érettségizettek, havi nettó 150 ezer forintnál nagyobb nettó jövedelemmel rendelkező háztartásban élők, a Budapesten, illetve ötvenezer lakosúnál nagyobb vidéki városban lakók, továbbá a négy tagú vagy annál népesebb háztartások tagjai. Ebben nyilván döntő szerepet játszik az akciókat szorgalmazó modern üzlettípusok könnyebb elérhetősége a nagyvárosokban.
A kóstoltatás legeredményesebben az érettségizetteket, magas jövedelműeket, illetve Budapesten vagy vidéki nagyvárosban élőket ösztönzi vásárlásra. A nyereményjátékok közül az autó az átlagot meghaladóan inspirálja részvételre az ötven évesnél fiatalabbakat, illetve a magas jövedelmű háztartásban élőket.