További Tőzsde cikkek
Aki nem kekeckedik, ne is egyék
Wells szerint a legfőbb probléma az, hogy vele ellentétben a legtöbb befektető veszni hagyja dollárjait, utána sem jár ügyleteinek, egyszerűen elfogadják, hogy egy-egy részvényhez nem a legjobb áron jutottak hozzá, vagy váltak meg tőle. Eric Wells állítása szerint a lazán kezelt megbízások miatt 16 ezer dollár kár érte. Eladási megbízásokat adott az interneten keresztül, azonban a teljesítésről semmiféle visszajelzést nem kapott. A kereskedés lázában égő Wells hamar telefont ragadott, az E-Trade-nél azonban megnyugtatták: az ügylet megköttetett, mégpedig a kívánt árfolyamon. Később kiderült, a megbízásban szereplő 43 dollár helyett az E-Trade csak 28 dollárért tudta elpasszolni a részvényeket. Wellst a cég ezúttal csak sajnálta, a vitás ügyet viszont - kártérítés nélkül - lezárta.
Tudatlan áldozatok
Az informatikus esete egyáltalán nem egyedi - derült ki az USA Értékpapír és Tőzsdefelügyeletének (SEC) legfrissebb vizsgálatából. "Az egyéni befektetők túl gyakran válnak az internetes tőzsdei szolgáltatások hanyagságának áldozatává, ráadásul legtöbbször anélkül, hogy tudnának róla" - fogalmaz a jelentés.
Alulteljesítők, de büszkék rá
A SEC a 29 vizsgált online brókercég közül 17-nél talált kifogásolnivalót, szerintük főként azért, mert az interneten leadott megbízások rendszerint olyan brókerek gondozásába kerülnek, akik az átlagosnál sokkal gyengébb képességűek. A jelentésből az derül ki, hogy a legtöbb panasz a megbízások teljesítésével kapcsolatban merül fel. Végleges tavalyi adatok hiányában 2000 első hat hónapját vizsgálva: az interneten tőzsdézők 779 alkalommal reklamáltak, míg 1999 egészére 868, 1998-ra pedig csak 413 szóvá tett panasz jutott. A leggyakoribb hiba, hogy az ügylet egyszerűen nem sikerül, de a megbízások visszavonása sem zökkenőmentes.
Hárítanak az online alkuszcégek
Lon Gorman, a Charles Schwab Corp. alelnöke azt állítja, hogy az online megbízások 92 százaléka azonnal, míg 97 százaléka legalább öt másodpercen belül a kereskedési rendszerbe jut. Annak ellenére, hogy Gorman szerint az ügyfelek érdeke soha nem sérül, a Charles Schwab 20 millió dollárt költ egy új kereskedési rendszer kifejlesztésére, amely - az ígéretek szerint - a befektetőknek nagyobb rálátást biztosítana a megbízások teljesítésére.
Az online tőzsdei szolgáltatásokhoz kötődik egyébként az Egyesült Államok legmagasabb felügyeleti bírsága is: a J.P. Morgan&Co. 200 ezer dollárt volt kénytelen fizetni a limitáras szabályok áthágása miatt.
A felügyelet nem merül a részletekbe
A 42 budapesti tőzsdetag közül négy brókercég biztosít lehetőséget online kereskedésre olyan módon, hogy az ügyfeleknek valós idejű adatszolgáltatást is nyújt a tőzsdei árfolyamok alakulásáról - közölték az Indexszel a BÉT titkárságán. E négy társaság: a Concorde Értékpapír Rt., az Equitas Bróker Rt., az IE-New York Bróker Befektetési Rt. és a Quaestor Értékpapírkereskedelmi és Befektetési Rt. Magyarországon összesen 15 brókercégnek van engedélye internetes tőzsdei szolgáltatásra, mondta az Indexnek Gulácsi Ferenc, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének szóvivője. Hozzátette, a brókercégek online szolgáltatásait is az általános ellenőrzések keretében vizsgálják, részletesebb beszámolóval azonban nem tudott szolgálni arról, hogy a hazai online alkuszok milyen hibákat követnek el jellemzően.