Szlovákia ipari termelését 2008 novemberében törte meg a világgazdasági válság - derült ki a Szlovák Statisztikai Hivatal legfrissebb adataiból, amelyet a pozsonyi Új Szó napilap ismertetett. Tavaly október végéig még a növekedés jellemezte a szlovák ipart. Az év elején, januárban 8,7, februárban pedig 13,1 százalékos volt a bővülés, ám a nyári hónapoktól kezdődően már csak 0,1-6,3 százalék között mozgott a növekedés éves üteme. Novemberben pedig 7,1 százalékkal, 10 éve nem tapasztalt mértékben esett vissza a termelés.
A novemberi törés döntően az autógyártás hanyatlása okozta. A nemzetközi gazdasági válság miatt mindhárom, Szlovákiában üzemeket működtető cég, a Volkswagen, a Peugeot-Citroen és a KIA Motors is visszafogta a termelését, ezért a járműgyártás hanyatlása 2007 novemberéhez viszonyítva elérte a 16,4 százalékot. Az autóiparhoz kötődő beszállítók is sorra jelentik be a megrendelések visszaesését vagy elbocsátásokat - írja az Új Szó. Ráadásul a gázellátás leállása is gondokat okoz: 2009 januárjának második hétvégéjén például egyetlen hazai autógyártó sem üzemelt, emellett leállt a Steiger sörgyár, a poprádi Whirlpool háztartásigép-gyártó, a Matador abroncsgyár, néhány cementgyár, a Slovnaft és a U. S. Steel pedig jelentősen csökkentette a tevékenységét. Az építőipar még 2008 novemberében is lendületben volt, 13,2 százalékos növekedési ütemmel - az ágazat havi összteljesítménye először lépte túl a 600 millió eurót.
Szlovákia másik húzóágazata, a Sonyra és a Samsungra épülő elektronika még tartotta magát novemberben, 2,4 százalékkal bővült, ám ez eltörpült az októberben mért 21 százalékhoz képest. Szlovákia behozatala és kivitele ugyancsak hanyatlott novemberben. Az import 13,2, az export 15, százalékkal esett vissza 2007 hasonló időszakához képest.
Gyengültek, közel napi mélyponton zártak a vezető New York-i tőzsdemutatók csütörtökön. A technológiai papírokkal telített Nasdaq Composite index 1,7 százalék (26,94 pont) csökkenéssel 1552,37 ponton fejezte be a napot. A 30 vezető ipari részvény DJIA mutatója 8604,99 ponton zárt 2,5 százalék (219,35 pont) hanyatlással.
A szakértők azt mondták, hogy miközben a csütörtökön ismertetett legújabb amerikai makrogazdasági adat nem a legborúlátóbb vélemények szerint alakult, több cég, köztük a FedEx azt jelezte, hogy komoly nehézségek elé néz.
Idén az orosz olajtermelés várhatóan 488 millió tonnára, jövőre 480 millió tonnára csökken a tavalyi 490 millió tonna után - közölte az orosz gazdaságfejlesztési miniszter-helyettes. Andrej Klepacs azt mondta továbbá, hogy jövőre az orosz olajkivitel 235 millió tonnára mérséklődik az idei évre tervezett 244,4 millió tonnáról. Tavaly az orosz olajexport 258,6 millió tonna volt.
Ami a földgáztermelést illeti, az illetékes azt mondta, hogy az az idei 665 milliárd köbméterről jövőre 670 milliárd köbméterre bővül. Oroszország tavalyi földgáztermelése 651,5 milliárd köbméter volt. Az illetékes szerint a jövő évi gázexport 208 milliárd köbméterre nő az idei 203 milliárd köbméterről. (MTI)
A hazai parketten a MOL már 1,4 százalékos mínuszban tartózkodik, a kora reggeli, 10 százalék feletti plusszok elég gyorsan elillantak. Kettőkor megint pluszban járt az olajpapír.
Hiába emelkednek az amerikai határidős indexek, mind Európában, mind a régióban meglehetősen vegyes a képet festenek a tőzsdék. A legérdekesebb talán a BUX, mely a bíztató kezdést követően 1,3 százalékos mínuszba fordult, elsősorban a MOL beszakadásának köszönhetően. A hangulat azonban meglehetősen instabil, a délutáni USA makroadatok még átírhatják a forgatókönyvet. A régióban a cseh PX 0,6 százalékkal került feljebb, míg az orosz RTS 4 százalékot esett.
A csődközelbe került amerikai Chrysler autógyár közölte: a hét végétől egy hónapra leállítja mind a 30 üzemében a termelést. A három detroiti autógyár közül a leggyengébb pénzügyi helyzetben levő vállalat a hitelpiaci válsággal és a csökkenő eladásokkal indokolta a döntést.
A cég tájékoztatása szerint márkakereskedőik a vásárlók 20-25 százalékát veszítik el amiatt, hogy nincsenek elérhető hitelek az új autók vásárlásához. Ráadásul a Chrysler maga is arra kényszerülhet, hogy leállítsa a márkakereskedéseknek nyújtott hiteleket, mert azok a gyáraktól veszik el a forrásokat.
A három detroiti autógyár közül kettő, a General Motors és a Chrysler hetekkel ezelőtt figyelmeztetett: szövetségi segítség hiányában már idén fizetésképtelenné válhatnak. A GM a múlt héten közölte, hogy 2009-es első negyedévi termelését 60 százalékkal tervezi csökkenteni az idei első negyedévihez képest.
Henry Paulson pénzügyminiszter a héten azt mondta, készül a szövetségi segélycsomag a GM és Chrysler megsegítésére. A Fox News hírcsatorna értesülése szerint előbbi 8 milliárd, utóbbi 7 milliárd dollár áthidaló hitelhez fog jutni. (MTI)
Csökkenéssel, de napi mélypont felett végeztek a vezető New York-i tőzsdemutatók szerdán. A technológiai papírokkal telített Nasdaq Composite index 0,7 százalék (10,58 pont) gyengüléssel 1579,31 ponton fejezte be a napot. A harminc vezető ipari részvény DJIA mutatója 8824,34 ponton zárt 1,1 százalék (99,80 pont) hanyatlással. A szakértők azt mondták, hogy a Fed keddi kamatcsökkentése okozta kezdeti lelkesedés elmúlt, és a befektetők figyelmének középpontjában ismét a borús gazdasági kilátások álltak.
Kedden a Fed újraírta a "rekordok könyvét", amikor az egynapos kamat célsávját 0 és 0,25 százalék közé vitte le, és ezzel a nem hagyományos lépéssel kívánt harcba szállni a generációk óta legfenyegetőbb recesszió ellen.
Az Apple árfolyama azért esett, mert a cég bejelentette, vezérigazgatója, Steve Jobs nem tartja meg hagyományos nyitó előadását a jövő havi Macworld kereskedelmi fesztiválon, ami felerősítette az egészségi állapotával kapcsolatos aggodalmakat.
Gyengítette az olajipari cégek árfolyamát a kőolaj áresése (a WTI olajfajta hordónkénti ára 40, 06 dollár), amire annak ellenére került sor, hogy szerdai döntés szerint az OPEC napi 2,2 millió hordóval csökkentette a termelését január 1-től.