A forint megközelítette negatív rekordját az euróhoz képest hétfőn reggel, amikor 291,49 forint ért egy euró a bankközi devizapiacon. A forint pénteken napközben érte el történelmi mélypontját, akkor 291,51 forinton is jegyezték az eurót. Pénteken késő estére már erősödött a forint, amikor 1 euró 288,69 forinton volt. Hétfőn reggel a dollár 222,51 forinton állt a péntek késő esti 222,00 forint után.
A szakértők a pénteki mélypont után azt mondták, hogy "ilyen még nem volt, senki sem tudja, hogy mi következik". Többek szerint az euró 300 forintig erősödhet, mások szerint a forint inkább drágul, az euró 280 forintig gyengülhet. Pénteken a Magyar Nemzeti Bank nem avatkozott be a forint védelmében, ugyanakkor Gyurcsány Ferenc miniszterelnök azt mondta, hogy a kormánynak és a központi banknak együtt kell működnie a forint értékállóságának a biztosítása céljából.
Hétfőn reggel a régió valamennyi devizája gyengült, mindegyikük megszenvedi a befektetői kockázatkerülés egyre fokozódó erősödését. Hétfőn reggel például az euró 0,68 százalékkal 28,293 cseh koronára drágult. Az euró 2007. augusztus óta pénteken ért többet először 28 koronánál. Hétfőn reggel az euró 0,01 százalékkal 4,3995 zlotyra emelkedett. (MTI)
A német BMW járműipari konszern vezetője szerint nem kizárt, hogy 2009-ben is termelés- és költségcsökkentő lépésekre kényszerül a vállalat. Ez elsősorban az elkövetkezendő hetek piaci fejleményeitől függ - tette hozzá.
A BMW-nél már novemberben jelezték, hogy idei eredmény- és gyártói célszámaikról le kell mondaniuk, majd december elején tudatták, hogy valamennyi gyártelepükre kiterjesztik a rövidített munkaidőt, meghosszabbított karácsonyi szabadságot terveznek. Szó volt arról is, hogy a konszernnél dolgozók létszámát az egész világon összesen bő 8 ezer fővel kellene csökkenteni.
A válság a jelek szerint megkíméli a BMW-hez tartozó Rolls-Royce luxuskocsikat gyártó részleget: Ian Robertson BMW-főnök hét végi becslése szerint újabb eladási rekordot érnek el az idén 1055 egység értékesítésével, ami azt is jelenti, hogy a növekedés tavalyhoz képest kétszámjegyű lesz. Az illetékes úgy látja, hogy a növekedési szakasz tovább tart jövőre és 2010-ben is, amikorra "elképzelhető" a 2 ezer darabos eladás. (MTI)
Készülőben az ír kormány bankmentő csomagterve: egyes sajtóértesülések szerint 5 milliárd, mások szerint közvetve összesen 7 milliárd eurót adnának az ország három nagy bankjának. A The Sunday Times című lap úgy tudja, hogy a kormányzat részben államosítana, de jelentősebb tőkerészesedést az Anglo Irish bankban szerezne, esetleg mintegy 80 százalékost. A lapértesülést egyelőre senki nem erősítette meg.
A többségi részesedést egy milliárd eurós befektetéssel érné el, míg másik két ír banknak ennek kétszeresét, azaz 2-2 milliárd eurónyit biztosítana, részben tőkeemeléssel, de nyitott egy olyan megoldásra, hogy ez utóbbi befektetési érték felére, 1-1 milliárd eurós áldozatvállalásra magánbefektetőknek adna előbb lehetőséget, és csak akkor folyósítaná a támogatást, ha a magántőke nem akar beszállni a két bankba, az Allied Irish Bank és a Bank of Ireland pénzintézetekbe. Készülőben az ír kormány bankmentő csomagterve: egyes sajtóértesülések szerint 5 milliárd, mások szerint közvetve összesen 7 milliárd eurót adnának az ország három nagy bankjának. A The Sunday Times című lap úgy tudja, hogy a kormányzat részben államosítana, de jelentősebb tőkerészesedést az Anglo Irish bankban szerezne, esetleg mintegy 80 százalékost. A lapértesülést egyelőre senki nem erősítette meg.
A többségi részesedést egy milliárd eurós befektetéssel érné el, míg másik két ír banknak ennek kétszeresét, azaz 2-2 milliárd eurónyit biztosítana, részben tőkeemeléssel, de nyitott egy olyan megoldásra, hogy ez utóbbi befektetési érték felére, 1-1 milliárd eurós áldozatvállalásra magánbefektetőknek adna előbb lehetőséget, és csak akkor folyósítaná a támogatást, ha a magántőke nem akar beszállni a két bankba, az Allied Irish Bank és a Bank of Ireland pénzintézetekbe. (MTI)
Hét és fél milliárd eurós nemzetközi támogatást kap Lettország, gazdasági nehézségeinek, illetve égető sürgősségű fizetési nehézségeinek leküzdésére - jelentette be pénteken Brüsszelben az Európai Bizottság.
Az összegből az EU állja a legnagyobb részt, 3,1 milliárd eurót. Az EU-tagokat és nem EU-tagokat egyaránt tömörítő észak-európai országcsoport alkalmi összefogása jegyében Svédország, Dánia, Finnország és Norvégia további 1,8 milliárd eurót ad össze. A Nemzetközi Valutaalaptól (IMF) 1,7 milliárd eurót kapnak a lettek. Az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD), a Cseh Köztársaság, Lengyelország és Észtország együttesen adja a negyedik tételt, 500 millió eurót, végezetül pedig a Világbank 400 millió euróval járul hozzá a lettek megsegítéséhez.
Mint a brüsszeli közlemény megjegyzi, a támogatás feltétele az, hogy Lettország átfogó gazdaságpolitikai reformprogramot hajtson végre. Ez Lettországban már meg is kezdődött, különböző nadrágszíjmeghúzó intézkedésekkel.
(MTI)
Piaci pletykák szerint ma jelenthetik be, hogy a General Motors és a Chrysler állami hitelt kap annak érdekében, hogy biztosítsák túlélésüket. A megmentési terv még nem végleges – írja a Bloomberg meg nem nevezett, az ügyhöz közel álló forrásokra hivatkozva.
Mint ismeretes, egy héttel ezelőtt a Szenátus nem fogadta el az autószektor 14 milliárd dolláros mentőcsomagját, amely könnyen nehéz helyzetbe hozhatta volna a két csődközelben lévő autógyártót. Ugyanakkor a kormány és a Pénzügyminisztérium ígértet tett arra, hogy kisegíti a General Motorst és a Chryslert, hogy elkerülhessék az összeomlást.
A Chrylser tegnap jelentette be, hogy egy hónapra felfüggeszti a gyártást annak érdekében, hogy alkalmazkodni tudjon a hanyatló kereslethez. A Pénzügyminiszter, Henry Paulson szerint minden, amit tesznek, azt kell szolgálnia, hogy biztosítsa a vállalat hosszú távú életképességét.
A GM és a Chrysler szóvivője nem kommentálta a híreszteléseket, a Fehér Ház szóvivője pedig annyit nyilatkozott, hogy egyelőre nem született döntés.
Az autógyártók megmentése kulcsfontosságú az amerikai gazdaság számára, ugyanis a Center of Automotive Research becslései szerint az autógyártás jelenleg a GDP 3 százalékát adja és a GM esetleges csődjével összesen 2,5 millió dolgozó állása kerülhet veszélybe. (Portfolio.hu)