Csökkenéssel kezdhetnek a vezető nyugat-európai tőzsdemutatók hétfőn a szakértők várakozása szerint. A megfigyelők becslése szerint hétfőn a londoni FTSE100 index 33 pontos, a frankfurti DAX30 mutató 50 pontos gyengüléssel indíthat. A tőzsdemutatókra kezdetben elsősorban az a pénteken ismertetett adat lesz befolyással, hogy 1945 óta tavaly csökkent a legnagyobb mértékben a foglalkoztatottak száma az Egyesült Államokban, ahol a munkanélküliek aránya 16 éve legmagasabb szintre nőtt decemberben.
A munkanélküliség növekedése komoly befolyással van a keresletre és végeredményben a vállalati eredményekre. Eközben Európában is egymás után látnak napvilágot a kedvezőtlen gazdasági adatok: novemberben a vártnál nagyobb ütemű volt a német ipari termelés visszaesése, a feldolgozóipar termelésének a hanyatlásáról közöltek adatot Nagy-Britanniában, Franciaországban és Spanyolországban. Hétfőn reggel jórészt veszteségen álltak az ázsiai tőzsdék. A térség vezető börzéje, a tokiói zárva volt.
Az amerikai DJIA határidős jegyzése nem túlságosan jelentős, 12 pont, a Nasdaq-é 6 pont gyengülést jelzett. A WTI olajfajta hordónkénti ára 64 cent csökkenéssel 40,19 dolláron állt. Röviddel 7.30 óra előtt a bankközi devizapiacon az euró 1,3409 dollárra gyengült a péntek késő esti 1,3473 dollár után. A dollár 90,14 jenről 90,15 jenre erősödött.
A legnagyobb japán autógyártó, a Toyota November közepén újra megindítja a munkát három amerikai üzemében. A cég pénteki bejelentése szerint a Texas, Indiana és Alabama államokban működő gyárakban összeállított járműveket a közel-keleti, és latin-amerikai piacra szánják. De ennek ellenére tíz év óta először a Toyota eladásai is csökkenenek idén a globális gazdasági válság következtében.
A cég szóvivője szerint az újra megnyitott amerikai üzemekben évente 15 ezer Sequoia szabadidő-terepjárót akarnak gyártani a közel-keleti, míg további 150 Sequoia terepjárót és 1000 Tundra pickup-terepjárót szánnak a latin-amerikai exportra.
A legnagyobb japán autógyár augusztusban zárta be három amerikai üzemét, miután az Egyesült Államokban csökkent a kereslet az új járművek iránt. Az amerikai autógyárak termékeivel szemben a japán cég üzemanyag-takarékos járművei iránt korábban nagy volt a kereslet. A globális gazdasági válság következtében azonban szeptemberben 29.5 százalékkal csökkent a Toyota amerikai értékesítéseinek száma. (Független Hírügynökség)