Sok cég a kereslet csökkenése miatt termelésének a részleges leállítására kényszerül és többen felülvizsgálják eladási várakozásaikat. A Nissan cég vasárnap azt közölte, hogy soha eddig nem volt olyan gyenge az eladási mutatója, mint október első tíz napján. A japán vállalat bejelentette azt is, hogy a helyzet rosszabbodására készül Nyugat-Európában, Japánban és az Egyesült Államokban.
Eközben a pénzügyi válságon sokat veszített amerikai Citigroup azt közölte, hogy 5,5 százalékról 3,1 százalékra csökkentette a részesedését a General Motors-ban (GM). Az első számú amerikai járműgyártó árfolyama hatvan éve legalacsonyabb szintre esett a New York-i értéktőzsdén pénteken a csökkenő amerikai autóeladások és a hitelválság miatt.
A hétvégén látott napvilágot az az értesülés is, hogy az amerikai Ford Motor Co mintegy 20 százaléknyi részesedést tervez eladni a japán Mazda cégben, amelyben a jelenlegi tulajdonhányada 33,4 százalék. Hírek szerint a Ford japán cégeket bízott meg a részesedés eladásával.
A Mazda bizonyos hányadot megvásárolna a felkínálásra kerülő részesedésből, de komolyan érdeklődik a Ford-tulajdonrész iránt a Sumitomo japán kereskedőház és az indiai Tata Motors is.
A hétfői emelkedés után kedden ismét esett a szabadpiaci határidős nyersolaj ára New Yorkban és Londonban is. Az áresést elsősorban az amerikai kormányzat energiaügyi tájékoztató ügynökségének jelentése váltotta ki, melyben az áll, hogy a világ olajfogyasztása az idén és jövőre is mérséklődik, 2008-ban még csak napi átlagban 50 ezer hordónyival, de jövőre 450 ezernyivel.
Az amerikai könnyűolaj januári lejáratra 1,64 dollárra olcsóbbodott és New Yorkban a napot hordónként 42,07 dolláros árral zárta. A Brent Londonban nagyobb mértékben olcsóbbodott, legutolsó kereskedési ára 41,40 dollár volt, ami hétfőhöz képest 2,02 dolláros csökkenés. (MTI)
A nap közbeni nyereségnél alacsonyabban, de még a pozitív zónában zártak a vezető nyugat-európai tőzsdék fő indexei. Az emelkedést elsősorban az energia- és járműipari részvények biztosították, utóbbiak a 15 milliárd dolláros amerikai autóipari mentőterv hírére. A piacokat azonban - mondják az elemzők - továbbra is nyomasztja a recessziós környezet, az olajár mérséklődésének jó hírét ezek inkább elnyomják majd. Az FTSEurofirst 300 index mindazonáltal 1,4 százalékos emelkedéssel 860,51 ponton tudott zárni.
Londonban a FTSE-100 index több mint 2 százalékkal 4388,62 pontig emelkedve zárt. Kiemelkedően, 8,8 százalékkal szökkent fel az Aviva biztosítói részvény ára, de 7 és fél százalékot erősödött a Centrica gázszolgáltató papírja és egyes kiskereskedelmi vállalati részvények (Kingfisher, Morrison) is 6 százaléknál jobban drágultak. A DAX-30 részvényindex emelkedése Frankfurtban zárásra 1,34 százalék lett, a mutató 4779,11 pontig jutott. Itt a járműipari részvények voltak a nap nagy nyertesei: többek között a BMW 5,6 százalékot, a Continental 6,3 százalékot, a Daimler 4,35 százalékot drágult. Az Infineon chipgyártó részvénye ugyanakkor 10,8 százalékot zuhant. Párizsban a CAC40 tőzsdeindex 3297,80 pontra (1,55 százalékkal) erősödött. (MTI)