Sok cég a kereslet csökkenése miatt termelésének a részleges leállítására kényszerül és többen felülvizsgálják eladási várakozásaikat. A Nissan cég vasárnap azt közölte, hogy soha eddig nem volt olyan gyenge az eladási mutatója, mint október első tíz napján. A japán vállalat bejelentette azt is, hogy a helyzet rosszabbodására készül Nyugat-Európában, Japánban és az Egyesült Államokban.
Eközben a pénzügyi válságon sokat veszített amerikai Citigroup azt közölte, hogy 5,5 százalékról 3,1 százalékra csökkentette a részesedését a General Motors-ban (GM). Az első számú amerikai járműgyártó árfolyama hatvan éve legalacsonyabb szintre esett a New York-i értéktőzsdén pénteken a csökkenő amerikai autóeladások és a hitelválság miatt.
A hétvégén látott napvilágot az az értesülés is, hogy az amerikai Ford Motor Co mintegy 20 százaléknyi részesedést tervez eladni a japán Mazda cégben, amelyben a jelenlegi tulajdonhányada 33,4 százalék. Hírek szerint a Ford japán cégeket bízott meg a részesedés eladásával.
A Mazda bizonyos hányadot megvásárolna a felkínálásra kerülő részesedésből, de komolyan érdeklődik a Ford-tulajdonrész iránt a Sumitomo japán kereskedőház és az indiai Tata Motors is.
A költségvetés fő számai valószínűleg tarthatók, ám a bevételi oldalon jelentős kockázatok látszanak. Ilyen lehet, hogy a foglalkoztatottság és a fogyasztás nagyobb mértékben visszaesik, a béreket nem sikerül visszafogni, illetve, hogy a Magyarországon leányvállalatot működtető cégek konjunkturális pozíciói romlanak - közölte az Állami Számvevőszék (ÁSZ) elnöke az InfoRádió Aréna című műsorában.
Ha mindez bekövetkezik, a Pénzügyminisztérium számításaihoz képest akár 300 milliárd forinttal is nagyobb lehet a bevételkiesés - mondta Kovács Árpád, megjegyezve: ha a nyugat-európai gazdasági növekedés 4 százalék körüli, a magyar nagyjából 2 százalékot tud teljesíteni, ha az előbbi -2, Magyarország 0 és -4 közé csúszhat vissza. (inforadio.hu)