Fizetésbefagyasztás autógyártóknál

2009.02.25. 07:53 Módosítva: 2009.02.25. 07:55

Két európai autóipari vállalat, a francia Renault SA és az indiai Tata Group kezében lévő brit Jaguar Land Rover tegnap jelentette be, hogy meg szeretne állapodni dolgozóival a bérek és a munkaidő mérsékléséről, cserébe a munkahelyek megőrzéséért.

A Renault mind a 40 ezer fizikai és irodai alkalmazottjának 4 napos munkahetet vezetne be, tartaná az ötnapos hétre kialkudott béreket, így a dolgozók csak prémiumukat veszítenék el. Cserébe az eddig bejelentett 4000 fős leépítést nem követnék újabb elbocsátások.

A cégvezetés március elején akar asztalhoz ülni a szakszervezetekkel a javaslat megvitatása céljából. A vállalat üzemeiben - a cég a másik francia autógyártóhoz, a PSA Peugeot-Citroënhez hasonlóan az elmúlt hónapokban hetekre leállította termelését - a negyedik negyedévben 20 százalékkal készült kevesebb autó, mint egy évvel korábban.

A Renault a kormánytól az autóiparnak juttatott támogatásért cserébe vállalta, hogy nem zárja be egyik franciaországi gyárát sem. A vállalat 3 milliárd eurót kap az állami csomagból.

A Jaguar Land Rover alkalmazottainak több mint 50 százalékát képviselő Unite szakszervezet már elfogadta az indiai tulajdonos ajánlatát a négynapos munkahét bevezetésére. Ez a munkarend egy évig tartana. Cserébe a 450 fős januári elbocsátás után két évig nem küldenének el további alkalmazottakat.

A munkavállalók heti egy munkaórányi bérüket vesztenék el, továbbá nagyobb nyugdíjbiztosítási járulékot kellene vállalniuk, és tudomásul veszik, hogy bérüket egy évre befagyasztják. A két márkát gyártó vállalat 15 ezer alkalmazottja a napokban szavaz arról, hogy elfogadja-e az ajánlatot.