Olivér
4 °C
8 °C

Minek a Gazpromnak a Déli Áramlat?

2009.04.27. 21:14
Mihail Korcsemkin elemző szerint hatalmasak lesznek a Gazprom veszteségei, nincs magyarázat arra, miért hajtja a déli gázvezetéket.

Minek a Gazpromnak a Déli Áramlat gázvezeték, amely várhatóan komoly veszteségeket hoz - ezt a kérdést elemezte a Kommerszant című orosz gazdasági lap hétfői számában megjelent kommentárjában Mihail Korcsemkin, az East European Gas Analysis elemző cég igazgatója.

Korcsemkin írásában úgy ítélte meg, hogy a hétvégi szófiai gázkonferencia szintjét jelentősen csökkentette Putyin távolmaradása, s ezért is nem hozott a tanácskozás semmi meglepetést. Mindazonáltal figyelmet keltett - noha nem újdonság -, hogy Sztanyiszlav Cigankov, a Gazprom külgazdasági osztályának a vezetője kijelentette: a Déli Áramlatnak a gazdasági konjunktúrától függetlenül meg kell épülnie.

"A Déli Áramlat körül paradox helyzet alakult ki. Az EU igyekszik elzárkózni az orosz javaslattól, s arra hivatkozik, hogy csökkenteni szándékozik az importot, továbbá hogy diverzifikálni akarja a forrásokat. Válaszként a Gazprom növeli a projekt kapacitását és az EU hivatalos támogatását követeli. Az unió csodálkozva és gyanakodva szemléli a tervet. Az a gyanús, hogy a Déli Áramlat előmozdítása és a Nabucco fékezése érdekében az orosz fél kész komoly veszteségeket elkönyvelni: kész több mint 20 milliárd eurót befektetni úgy, hogy nem számít nyereségre!" - írta Korcsemkin.

Emlékeztetett arra, hogy az exportált mennyiség növekedéséből származhat plusz bevétel, de ez nem szerepel a Gazprom terveiben. Emellett az orosz monopólium vállalta, hogy Ukrajnán át nem kevesebb, mint 110 milliárd köbméter gázt szállít Európába, ami tekintettel az Északi Áramlatra és a már meglévő vezetékekre nem hagy gázt a Déli Áramlat számára.

Emellett a Gazprom kész európai árakon megvásárolni nem csupán a közép-ázsiai államok, hanem Azerbajdzsán gázát is, de a reexport nem hoz jövedelmet, viszont csökkenteni kell hozzá az exportált orosz gáz mennyiségét, bár ez a Gazprom legjövedelmezőbb tevékenysége.

Korcsemkin arra is emlékeztetett, hogy az orosz kormány nem először fizet a gázvezeték-hajszában: egykor a Kék Áramlat azért épült meg, hogy megakadályozza a türkmenisztáni gáz Törökországba szállításáról 1999-ben készülő szerződés létrejöttét. A kormány által nyújtott kedvezmények következtében a kormány 3 milliárd dollárral kevesebb bevételhez jutott.

"A Gazprom Déli Áramlattal járó veszteségei táplálják az EU-ban azt a gyanút, hogy az orosz fél politikai haszonra akar szert tenni "az exportszállítások fokozott rugalmasságából", amelyet a vezetékek tesznek lehetővé. És tényleg, minek a Gazpromnak egy ilyen veszteséges projekt?" - tette fel a kérdést az elemző.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?