Megvalósulóban a Boeing álma

2009.06.22. 07:41 Módosítva: 2009.06.22. 07:41

A Boeing Co. részvényárfolyamát is magasra röpítheti, amikor június utolsó napján a levegőbe emelkedik a 787-es Dreamliner, a világ második legnagyobb repülőgépgyártójának vadonatúj gépe. A nagyobb részben kompozit anyagokból készülő, ezért könnyű, gazdaságosan üzemeltethető repülőgép fejlesztése nem ment simán, eredetileg 2008 májusában kellett volna átadni az első példányt a megrendelőnek, ám az új céldátum 2010 márciusa lett.

boeing787b

Az első vevő a japán All Nippon Airways Co., amely - hasonlóan más légitársaságokhoz - komoly árengedményeket kap a Boeingtől a sorozatos csúszásokért. A technológiai és gyártási problémák egy időre a befektetők bizalmát is megingatták a cégben, ám ez elmúlni látszik, hiszen március közepe óta 45 százalékkal drágultak a Boeing papírjai.

A Dreamliner abban az értelemben is mérföldkő lesz a Boeing történetében, hogy - szemben az eddigi gyakorlattal - nemzetközi kooperációban készül. Egyes elemeit például Olaszországban, illetve Japánban gyártják, majd áthajózzák az USA-ba. Az összeszerelés marad a Boeing feladata. Részben az új gyártási módszer komplexitása vezetett a határidők lekéséséhez, és még mindig kérdéses, sikerül-e a terveknek megfelelően felpörgetni a termelést.

A cél az, hogy 2012-ben már havonta 10 Dreamliner hagyja el a szerelőcsarnokot. A gazdasági válság nem hagyta érintetlenül a Boeing más új típusainak gyártását sem. A bevételek megcsappanása miatt a lassan 40 éves Jumbo új változata, a 747-8 szállítását is kénytelen volt elhalasztani a cég, pedig ennek az Airbus A380-as kétfedélzetes óriásával kellene harcba szállnia. NAPI