A cseheket elintézik a gyorskölcsönök

2009.07.23. 07:20
A válság miatt egyre több cseh kerül adósságcsapdába, ráadásul sokan az óriási kamatokkal dolgozó pénzügyi szolgáltatóknál adósodtak el. Ezért egyre többen kénytelenek maguk ellen csődöt jelenteni.

A cseh törvények másfél éve teszik lehetővé, hogy a pénzügyi ellehetetlenülés határán mozgó polgárok öncsődöt jelentsenek. A Czech Credit Bureau adatai szerint 2008 júniusában, a világválság kirobbanása előtt 122-en kértek maguk ellen öncsődöt, ebből 51 jogosságát fogadták el az illetékes hatóságok. 2009 februárjában 215-en igényelték ezt a pénzügyi vészmegoldást, ebből 123-an eredményesen, 2009 júniusában pedig már 388-an kérték és 210-en kapták meg.

A Mlada Fronta Dnes cseh lap egy 39 éves férfi példáján keresztül mutatta be a folyamatot. Az ügyfél kezdetben kereskedelmi bankoknál vett fel több kölcsönt, ezt követően fordult a pénzügyi szolgáltatókhoz (Cetelem, Provident Financial, Proficredit, Smart Capital), aminek eredményeként a havi 15 ezer cseh koronás fizetéséből már 700 ezer koronát kell törlesztenie.

A Profireal pénzügyi szolgáltató szóvivője, Filip Soucek azzal magyarázta, hogy szemrebbenés nélkül kölcsönöznek problémás ügyfeleknek is, hogy azok eltitkolják valós helyzetüket. "Ha a kliens nem vallja be, mekkora törlesztőrészleteket fizet, akkor mi nem tudjuk megállapítani az igazságot" - mondta a szóvivő.

A Smart Capital teljes hiteldíj mutatója a 200 százalékot súrolja, vagyis az egy évre nyújtott 10 ezer koronás kölcsön után végül 30 ezret kell kifizetni. A Mladá Fronta Dnes szerint a Smart Capital még úgy is nyereséges, hogy a nem fizető ügyfeleinek aránya tízszeresen haladja meg a kereskedelmi bankok idevágó mutatóját. "Ügyfeleink 80 százaléka időben törleszt" - közölte Petr Ríha, a társaság felügyelőtanácsának elnöke, miközben a kereskedelmi bankok adatai szerint tavasszal a kliensek két százaléka maradt el a részletek fizetésével.

A maguk ellen öncsődöt indítók listája a cseh igazságügyi minisztérium honlapján található. Mivel a lista egyre hosszabb, ezért mind több társaság naponta ellenőrzi, ki számít kritikus ügyfélnek.