Nagyobb adót a cigarettára, az alkoholra, az édességekre és az üdítőkre!
A felmérés egyik fontos megállapítása, hogy a fogyasztók mindösszesen egytizede gondolja csak, hogy a kormányoknak adóemeléssel kellene pótolniuk költségvetési hiányukat, míg az emberek kilencven százaléka azt szeretné, ha inkább a kiadásokat csökkentenék. Az élvezeti cikkekre kivetett adókat viszont nagyon sokan támogatják az egész földkerekségen.
Kedvenc célpont a dohányáru: háromból két vásárló támogatja a cigaretta adóemelését. Ami nem meglepő, tekintve az elmúlt évtizedben a dohányipari vállaltok ellen forduló indulatokat. Ennél érdekesebb viszont, hogy a vásárlók fele (53 százalék) egyetért az alkohol, és több mint harmaduk (35 százalék) az édességek és rágcsálnivalók pótlólagos megadóztatásával. További 13 százalékuk támogatja az üdítőitalok adóját.
A fogyasztók ezektől az iparágaktól várják, hogy kisegítsék a kormányokat abból a nehézségből, amelybe a bankszektor és az autóipar sodorta őket. Az, hogy egynegyedük támogatná a vállalati adók emelését, a bankok felelősségét bizonyítja, viszont csak 17 százalék értene egyet az autóiparra negatívan ható dugódíj bevezetésével. Az alkoholt, s más italokat, valamint a rágcsálnivalókat forgalmazó cégeknek – népszerűségük ellenére – tudatában kell lenniük, hogy a büntető jellegű adóemelések kedvelt célpontjaivá váltak. Ezek a cégek tudják, hogy felelősségük van az emberek egészségi állapotának kockáztatásában, s most ez a tény került reflektorfénybe.